"Svensk Handel agerar oansvarigt"

Förhandlingarna mellan Handelsanställdas förbund och Svensk Handel har strandat. Arbetsgivarorganisationen valde på måndagen att avbryta förhandlingarna. "De agerar oansvarigt", säger Handels ordförande Lars-Anders Häggström.

– Vi är mycket förvånade och besvikna över Svensk Handels agerande. Det är oansvarigt. Vi har tagit vårt ansvar och försökt förhandla med dem under flera veckors tid. Varje gång vi träffat dem har vi lyft våra förslag och försökt komma framåt, men de har bara suttit tysta eller återupprepat sitt förslag från den 19 januari. De har till och med försökt ställa in förhandlingsdagar. Att de nu strandar förhandlingarna kommer som en total överraskning. De har ju inte tagit sitt ansvar och förhandlat med oss, säger Lars-Anders Häggström ordförande i Handelsanställdas förbund.

Handels avtalskrav handlar om rättvisa och jämställda löner, trygga anställningar och inflytande på jobbet.

– Eftersom Svensk Handels besked kommer helt oväntat måste vi nu analysera läget för att se hur vi kan gå vidare, säger Lars-Anders Häggström.

Lars-Anders Häggström, förbundsordförande Handels, tel. 070-630 17 78

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.