Tandvården ska in i sjukvårdens finansiering

Handels nya rapport om fri tandvård, visar tydligt att hela tänder har blivit en klassfråga. Tänderna är en del av kroppen och tandvården måste därför på sikt finansieras på samma sätt som övrig sjukvård.

Grunden för ett välfärdssamhälle bör vara att alla medborgare är garanterade vård vid behov oavsett storlek på plånbok. Så ser det inte ut i dagens samhälle där en basundersökning hos tandläkare kostar 825 kronor och kostnaden vid behov av ingrepp kan uppgå till tusentals och ibland tiotusentals kronor. Som jämförelse kostar ett besök på en vårdcentral runt 200 kronor och via högkostnadsskyddet överstiger aldrig kostnaden mer än 1 100 kronor per år.

Trots att tandhälsan fortsätter att förbättras på befolkningsnivå kvarstår skillnaderna mellan olika socioekonomiska grupper när det kommer till tandhälsa och besöksfrekvens. Andelen som av ekonomiska skäl väljer att avstå från att besöka tandvården är betydligt högre än vid en jämförelse mellan hälso- och sjukvården.

En reform där tandvård ingår i högkostnadsskyddet är en fråga om jämlikhet!

Läs mer i rapporten här

För mer information kontakta Handels pressekreterare på 010-450 89 80