Upprörande villkor för mobilabonnemangsförsäljare

I SVT:s Dokument Inifrån, som sändes på söndagskvällen, framkommer en upprörande bild av villkoren för unga som säljer mobiltelefonabonnemang i köpcenter och offentliga miljöer. Handels ser mycket allvarligt på de arbetsvillkor och metoder som använts av säljbolaget.

Det aktuella fallet ligger dock inte inom Handels ansvarsområde utan fackförbundet Unionens. Liknande arbetsvillkor och metoder förekommer inte på The Phones House butiker som har tecknat avtal med Handels.
– Vi har avtal som reglerar löner och villkor för butikssäljarna och bevakar hela tiden att de följs. Vårt samarbete med The Phone House fungerar bra, säger Jannika Fahlander.
Handels bevakar även villkoren i branschen som helhet och tittar systematiskt på hur butiker följer avtalen. The Phone House tillhör de företag som kommer att specialgranskas under 2011 inom ramen för Handels avtalsbevakning.
– När man ser villkoren som skildras i SVT-dokumentären inser man hur viktigt det är att anställda skyddas av ett kollektivavtal. Tack vare avtalet finns ett ”golv” i form av en minimilön vilket gör att de anställda alltid försäkras en anständig inkomst, säger Jannika Fahlander, ombudsman på Handels.

För ytterligare information kontakta: Jannika Fahlander, ombudsman Handels, tel. 0703-28 93 59 Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 0706-75 19 89