"Välkommen markering från Medlingsinstitutet"

I en intervju med Ekot kritiserar Medlingsinstitutets generaldirektör utspelen från Folkpartiet och Centerpartiet om att sänka ungdomars löner. –Det är bra att Medlingsinstitutet markerar tydligt mot politikernas inblandning i avtalsrörelsen, säger Handelsanställdas förbunds ordförande Lars-Anders Häggström.

– Det finns dessutom ingen forskning som visar att fler ungdomar skulle få jobb om man sänkte deras löner. Däremot skulle det pressa ner lönerna för alla anställda i handeln och vi riskerar att få en låglönebransch där människor måste ha två eller tre jobb för att försörja sig, säger Lars-Anders Häggström.

Inom handeln arbetar många unga på deltid eller som timanställda, vilket innebär att de redan har lägre inkomster. Timlönen för en 18-åring är dessutom avsevärt lägre än för äldre anställda.

– Många unga har svårt att få ekonomin att gå ihop. Att sänka deras inkomster ytterligare skulle inte gynna någon. Vinsterna skulle enbart hamna i företagens resultaträkningar, säger Lars-Anders Häggström.

Partiernas inblandning i frågan om lägstalönerna riskerar att försvåra en redan komplicerad avtalsrörelse, anser Handels förbundsordförande.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Lars-Anders Häggström, förbundsordförande Handels, tel: 070-630 17 78

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel: 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se