Var fjärde butiksanställd har känt sig hotad på jobbet

Var fjärde butiksanställd har känt sig hotad på jobbet, visar en enkätundersökning som Handelsanställdas förbund har låtit göra bland sina medlemmar. Var femte anställd är rädd för att utsättas för ett butiksrån. Nära sju av tio tänker någon gång på att ett rån kan inträffa på deras arbetsplats.

–Vi kan inte acceptera att så många av våra medlemmar känner oro på jobbet. Rånen är det allra största arbetsmiljöproblemet i handeln, och det görs för lite för att få stopp på dem. De allra flesta rån sker under vapenhot. Vi kan inte vänta på att det första dödsfallet ska inträffa bland butiksanställda, säger Lars-Anders Häggström, förbundsordförande på Handels.

Enligt undersökningen har anställda även upplevt hotfulla situationer som uppstår i samband med snatterier, så kallade motvärnsrån. Ofta kräver arbetsgivaren att anställda ska ingripa mot snattare, vilket kan leda till obehagliga och farliga situationer.

Av dem som har svarat på enkäten har minst åtta procent utsatts för ett rån. Många av dem har efteråt drabbats av ångest, sömnsvårigheter eller andra psykiska besvär.

–Vi vet att många blir sjukskrivna eller tvingas byta yrke, eftersom de inte klarar av att ställa sig bakom en kassa igen. Många som har upplevt ett rån uppvisar olika tecken på posttraumatisk stress, säger Handels arbetsmiljöombudsman Martine Syrjänen Stålberg.

Regeringen har fått i uppdrag av riksdagen att ta fram ett lagförslag om sluten kontanthantering i detaljhandeln, och Handels ordförande kräver nu att arbetsmiljödepartementet skyndar på arbetet:

–Allt för få butiker har slutna kassasystem och det är framför allt dessa butiker som drabbas. Rånarens motiv är i de flesta fall snabba pengar. Om kontanterna görs oåtkomliga för rånarna får vi också stopp på rånen, säger Lars-Anders Häggström.

För mer information och intervjuer med Lars-Anders Häggström och Martine Syrjänen Stålberg, kontakta:

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, 070-675 19 89

Fakta om butiksrån:

• År 2010 begicks 902 butiksrån i Sverige.
    • De allra flesta rån sker med någon typ av vapen: pistol, kniv, yxa eller annat tillhygge.
    • Livsmedels-, video- och tobaksbutiker är mest utsatta för rån.
    • De flesta rån begås under vinterhalvåret (november – februari) och sker på kvällen.
    • Majoriteten av de butiker som rånas har ensambemanning.

Källa: Brottsförebyggande rådet (Brå)

Fakta om undersökningen:

• 24 % av de tillfrågade har känt sig hotade på jobbet.
    • 20 % är rädda för att utsättas för ett rån.
    • 68 % tänker någon gång på att ett rån kan inträffa på deras arbetsplats.
    • 1291 personer har svarat på undersökningen, som har genomförts av Novus Opinion bland Handels medlemmar.

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Läs mer på www.handels.se