"Våra medlemmar hotas och skräms till tystnad"

Allt fler anställda inom handeln hotas, skräms till tystnad eller till och med utsätts för repressalier av sin arbetsgivare om de uttalar sig om missförhållanden i media. Handels kongress protesterar nu mot den ökande tystnaden på arbetsplatserna.

Den senaste tiden har Handels fått kännedom om flera fall där arbetsgivare har utsatt anställda för kränkande behandling. Ett fall i Uppsala, där en butiksinnehavare har övervakat och kränkt de anställda, har särskilt uppmärksammats i media.

Det förekommer också att fackliga företrädare får kommentarer från sin arbetsgivare i stil med: "Passar det inte, kanske du inte ska jobba här mer". Andra företag går ut med tydliga riktlinjer som totalt förbjuder all kontakt med media.

Handels kongress protesterar mot utvecklingen och kräver ett arbetsliv där alla blir bemötta med respekt. "Vi fortsätter kampen för arbetsplatser där anställda och ledning lyssnar på varandra för att förstå och förändra tillsammans. Vi stöttar alla dom som blivit tvingade till tystnad. Vi kräver rätt för alla anställda att yttra sig utan att drabbas av repressalier," skriver kongressen i ett uttalande.

För ytterligare information kontakta:

Martine Syrjänen Stålberg, arbetsmiljöombudsman Handels, tel. 076-788 39 65

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av våra medlemmar är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se