"Vi måste stoppa butiksrånen"

Antalet butiksrån fortsätter att ligga på en hög nivå, visar den senaste statistiken från Brottsförebyggande rådet (Brå). Mellan juli och september begicks 199 butiksrån i Sverige. 60 rån skedde med vapen.

– Det är en alldeles för hög siffra. Rånen utgör det största arbetsmiljöproblemet för butiksanställda. Det är inte acceptabelt att människor ska behöva vara rädda när de går till jobbet, säger Lars-Anders Häggström, ordförande för Handelsanställdas förbund.

Den nedgång i rånstatistiken som märktes under våren har försvunnit under det senaste kvartalet, visar Brå:s preliminära siffror. Antalet butiksrån har till och med ökat en aning jämfört med samma period förra året – från 197 till 199 stycken.

– Nu måste vi ta ytterligare krafttag för att stoppa butiksrånen. Vi vet att slutna kontanthanteringssystem är det mest effektiva sättet att stoppa rånarna. Regeringen har fått i uppdrag av riksdagen att ta fram ett lagförslag om sluten kontanthantering i detaljhandeln – det är dags att de påbörjar detta arbete på allvar, säger Lars-Anders Häggström.

– För den som aldrig har haft en pistol riktad mot sig kan det vara svårt att förstå vilket trauma det innebär att utsättas för ett rån. Vi har sett många exempel på hur personer säger upp sig eller blir sjukskrivna efteråt. Vi kan inte acceptera att detta fortgår på våra arbetsplatser, säger Lars-Anders Häggström.

Lars-Anders Häggström, förbundsordförande Handels, tel: 070-630 17 78

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel: 070-675 19 89

Fakta:

Förra året begicks drygt 900 rån mot butiker runtom i Sverige. I mer än en tredjedel av fallen var rånaren beväpnad.

Under det senaste kvartalet har 199 butiksrån begåtts. 60 av dem begicks med vapen.

Källa: Brottsförebyggande rådet (Brå)

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se