Vill du ha högre lön?

För att kunna lägga tyngd bakom de fackliga kraven i nästa års avtalsrörelse krävs en stark fackföreningsrörelse. Det här inser Handelsanställdas förbund och förbereder sig redan nu inför nästa års avtalsförhandlingar. Målet är inte bara att öka antalet medlemmar utan även att få fler av de befintliga medlemmarna engagerade.

- Det är klart att vi måste ut på arbetsplatserna, inte bara för att möta våra befintliga medlemmar utan även för att värva nya. Om vi ska lyckas i avtalsrörelsen måste vi också lyckas engagera såväl nya som gamla i facket. Det är då vi kan göra skillnad, säger Handels ordförande Lars-Anders Häggström.

Det senaste året har präglats av låg inflation och bra reallöneökningar, vilket är tydliga signaler om hur viktigt det är med ett starkt fack. Handels anser att det är viktigt att låta medlemmarna vara med och påverka den kommande avtalsrörelsen. För att öka medlemmarnas möjlighet att påverka lanserar Handels Veckans fråga som ger medlemmarna möjlighet att direkt påverka. Veckans fråga drar igång under vecka 6 och varje vecka under våren kommer den som loggar in på sina medlemssidor på internet att kunna svara på en fråga av mer generell karaktär. Svaren ligger sedan till grund för formulerandet av de frågor Handels kommer att driva i 2010 års avtalsrörelse.

- Målet med hela avtalsrörelsen är att få till bra avtal för våra medlemmar. Vi ser det här som ett bra sätt att kunna fråga alla medlemmar vad de faktiskt tycker. Då har vi bättre möjlighet att hamna rätt i förhandlingsarbetet och som följd av det breda demokratiska arbetet kan vi då visa att Handels är ett fack att räkna med, säger Lars - Anders Häggström.