Handelsbanken: Green Bond Impact Report 2023

Handelsbanken har publicerat sin Green Bond Impact Report för 2023. Rapporten beskriver de gröna tillgångarna och den positiva miljöpåverkan som de utestående gröna obligationerna har uppnått, inklusive exempel på projekt som de finansierar enligt Handelsbankens ramverk för gröna obligationer.

Oavsett om det handlar om finansiering, sparande och investeringar eller rådgivning är den grundläggande principen för Handelsbankens hållbarhetsarbete långsiktighet. Det innebär att Handelsbanken kan ge ett effektivt och robust stöd till initiativ som långsiktigt gynnar både människor, miljö och samhälle och därmed säkra en hållbar ekonomi för kommande generationer. Genom att emittera gröna obligationer stöder banken den långsiktiga utvecklingen av hållbara lösningar genom finansiering av gröna projekt. Vårt övergripande klimatmål är att nå nettonollutsläpp av växthusgaser så snart som möjligt, och senast 2040. Det gäller vår affärsverksamhet, till exempel utlåning, leasing och investeringar, men även de utsläpp som kommer från vår egen verksamhet via till exempel energiförbrukning och tjänsteresor.

"För att bidra till en hållbar utveckling och omställningen till en koldioxidsnål ekonomi behöver vi både minska utsläpp och andra hållbarhetsrisker i vår totala utlåningsverksamhet och öka finansieringen av projekt som ger miljönytta. Jag är glad över att kunna dela med mig av den beräknade effekten av investeringarna i våra gröna obligationer i vår sjätte Green Bond Impact Report, som en av många delar i vårt arbete med att möta klimatförändringarna", säger Catharina Belfrage Sahlstrand, Hållbarhetschef, Handelsbanken.

Mer om Handelsbankens Green Bond Impact Report

• Under 2023 har Handelsbankens gröna obligationer bidragit till att minska eller undvika koldioxidutsläpp som uppgår till drygt 90 000 ton.
  • Gröna tillgångar i enlighet med Handelsbankens ramverk för gröna obligationer ökade till 89 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 32 procent.
  • En bedömning av de gröna tillgångarna har gjorts efter bästa förmåga mot EU:s taxonomi. Den visar att 83 procent av de gröna tillgångarna bedöms vara i linje med eller sannolikt i linje med taxonomin.
  • Rapporten är reviderad av PricewaterhouseCoopers AB.

Läs hela rapporten här.