Handelsbankens tjänstepensionskunder har haft högst snittavkastning de senaste tio åren

Handelsbanken Livs fondportföljer har levererat högst snittavkastning inom individuell och kollektivavtalad tjänstepension de senaste tio åren, visar en ny sammanställning publicerad på Konsumenternas. Handelsbanken Liv toppar avkastningsligan också för de senaste fem åren visar samma jämförelse.

”Sparande till pension är ofta väldigt långsiktigt, därför känns det extra bra att vi kunnat ge våra kunder hög avkastning över tid. Vi samarbetar med ledande fondbolag och förvaltare, och gör noggranna analyser när vi väljer ut fonder till vårt utbud. Tuffa hållbarhetskrav som exempelvis exkluderar fossil energi och aktivt väljer in hållbara alternativ är en framgångsfaktor”, säger Martin Björgell, produktchef Handelsbanken Liv.

Högst avkastning för Handelsbanken Livs standardportfölj

Konsumenternas är en oberoende och kostnadsfri tjänst som publicerar jämförelser av försäkringar, bank- och pensionsprodukter. Varje år presenteras historisk avkastning för individuell tjänstepension för alla pensionsbolag, med hjälp av en standardportfölj. Standardportföljen består av den billigaste fonden från de fyra vanliga fondkategorierna: Globalfond, Sverigefond, Blandfond samt Räntefond ur respektive bolags fondutbud.

”Jag gläds med Handelsbankens kunder som kunnat få högst avkastning i sin tjänstepension de senaste tio åren, vilket kan innebära flera tusenlappar mer i pension varje månad. Standardportföljen visar att vårt fondutbud består av bra fonder i flera kategorier, som både har låga avgifter och ger hög avkastning”, säger Martin Björgell.

Handelsbanken Livs standardportfölj består av fyra fonder från Handelsbanken Fonder. Jämförelsen från Konsumenternas visar att den gett högst snittavkastning de senaste fem respektive tio åren, samt den näst högsta snittavkastningen de senaste tre åren.

Hög avkastning även inom kollektivavtalad tjänstepension

Jämförelsen från Konsumenternas visar också att Handelsbanken Livs entrélösningar för kollektivavtalad tjänstepension uppvisat samma goda resultat i jämförelse med andra pensionsbolag. En entrélösning är det förvalda placeringsalternativ som försäkringsbolaget erbjuder den som inte gör egna fondval. Icke-valet i sammanställningen avser det bolag som erbjuds den som inte gjort ett eget aktivt val enligt avtal med parterna på arbetsmarknaden.

Avtalsområde Handelsbanken Liv
Snittavkastning 10 år
Icke-valet
Snittavkastning 10 år
Handelsbankens placering jämfört med andra bolag
Privatanställda tjänstemän (ITP) +16,6% +11,6% Plats 1
Privatanställda arbetare (SAF-LO) +16,4% +10,2% Plats 1
Statligt anställda (PA16) +15,2%* +10,9%* Plats 3
Anställda inom kommun och region (KAP-KL) +15,2%* +5,6%* Plats 4

*Handelsbankens nuvarande entrélösning har funnits kortare än tio år, varpå snittavkastning de senaste fem åren redovisas för dessa avtalsområden.

Läs de oberoende jämförelserna på Konsumenternas

Konsumenternas är en oberoende och kostnadsfri tjänst och ett samarbete mellan Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå.

För ytterligare information kontakta:
Martin Björgell, Produktchef Handelsbanken Liv, +46 72 565 59 27
Handelsbankens pressavdelning, press@handelsbanken.se, +46 8 701 80 18

Om Handelsbanken Liv
Handelsbanken Liv är Handelsbankens livförsäkringsbolag och ett helägt dotterbolag. Våra försäkringar förmedlas på Handelsbankens alla bankkontor runt om i Sverige, med visionen att bidra till ett tryggare liv och en rikare framtid. Vi förvaltar cirka 250 miljarder kronor, och arbetar för att genom hållbara investeringar ge god avkastning åt våra kunder – finansiell avkastning, planetär avlastning samt stabilitet och trygghet.

För mer information om Handelsbanken Liv hänvisas till: www.handelsbanken.se/liv

Om risk
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. Fullständig informationsbroschyr med fondbestämmelser, faktablad och aktuell kursutveckling återfinns på www.handelsbanken.se/fonder