Internationellt jämställdhetspris till Handelsbanken Fonder

Handelsbanken Fonders kvinnliga förvaltare och teamchefer ansvarar för cirka hälften av de över 800 miljarder som förvaltas för kundernas räkning.
Nu prisas Handelsbanken Fonder i den internationella rankingen Citywire Gender Awards 2021: Bästa jämställdhetsfördelning utifrån förvaltat kapital i kategorin 20 till 50 fondförvaltare.
”Det är ett viktigt erkännande för den stora kompetens och erfarenhet som finns hos våra kvinnliga förvaltare”, säger Magdalena Wahlqvist Alveskog, Handelsbanken Fonders vd.

Fondförvaltare från hela världen deltog i veckan i Citywires prisceremoni Citywire Gender Awards 2021.

Handelsbanken Fonder får priset för bästa jämställdhetsfördelning utifrån förvaltat kapital i kategorin 20 till 50 fondförvaltare, efter en urvalsprocess som både omfattar datagranskning och jurybedömning.

Handelsbanken har i dag åtta kvinnliga fondförvaltare och teamchefer, som tillsammans ansvarar cirka hälften av de över 800 miljarder som fondbolaget förvaltar åt sina kunders pengar.

”Flera av våra största fonder förvaltas av erfarna och meriterade kvinnor, som Lisa Synning, Astrid Samuelsson, Cecilia Auvray och Caroline Mebius", säger Magdalena Wahlqvist Alveskog.

I fjol topprankades även Lisa Synning och Astrid Samuelsson av Citywire.

Enligt en undersökning från Citywire är bara 11 procent av fondförvaltarna i Europa kvinnor.

”Den här typen av utmärkelser är en viktig bekräftelse på att vi är på rätt väg. Våra kvinnliga toppförvaltare är viktiga förebilder för unga kvinnor som vill söka sig till finansbranschen – men också viktiga för att vi ska kunna attrahera de mest kompetenta personerna till att förvalta våra kunders förtroende och kapital”, säger Magdalena Wahlqvist Alveskog.

Citywire är ett brittiskt mediehus med finansiell inriktning baserat ibland annat London, New York, Milano och Singapore.

Handelsbanken Fonders kvinnliga förvaltare och teamchefer
Cecilia Auvray, fonden Global Tema
Karin Göransson, fonderna Hållbar Global Obligation och Euro Corporate Bond
Ellinor Hult, fonden Japan Tema
Caroline Mebius, fonderna Handelsbanken USA Index Criteria, Handelsbanken Emerging Markets Index, XACT Norden, XACT Sverige och XACT Obligation
Katarina Paschal, fonden Euro Obligation
Astrid Samuelsson, fonden Hälsovård Tema
Lisa Synning, fonden Tillväxmarknad Tema
Yvonne Sörborg, fonden Norden Selektiv

Om risk: Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. Fullständig informationsbroschyr med fondbestämmelser, faktablad och aktuell kursutveckling återfinns på www.handelsbankenfonder.se.