Ny hållbarhetsanalys till en miljon sparkunder

Nu kan över en miljon kunder i Handelsbanken som sparar i fonder och värdepapper snabbt få koll på hur hållbara sina investeringar är genom den nya tjänsten Hållbarhetsanalysen.

”Vår nya tjänst gör det enkelt för kunder att göra en hållbarhetsanalys på sitt eget sparande”, säger Daniel Andersson, chef för Sparande & pension i Handelsbanken.

Genom Handelsbankens nya tjänst Hållbarhetsanalysen kan kunderna snabbt och enkelt analysera olika hållbarhetsaspekter på sitt sparande, det gäller både fonder och aktier i direktsparande, ISK och depå.

Tjänsten är ett svar på kundernas efterfrågan. Hållbarhetsanalysen lanseras först i internetbanken och finns snart även i appen.

”Över 68 procent av Handelsbankens kunder anger i investeringsrådgivningen att hållbarhet är ganska viktigt eller mycket viktigt i sparandet. Det är glädjande att vi kan möta det ökande intresset för hållbarhet med vår nya hållbarhetsanalys som gör det enklare att få koll”, säger Daniel Andersson, chef för Sparande & pension i Handelsbanken.

Handelsbankens nya tjänst omfattar utvalda hållbarhetsindikatorer för att ge kunderna en snabb och enkel överblick av sitt sparande.

Våra sparare anger att klimat och miljö är den viktigaste hållbarhetsfrågan*. Fler kommer nu enkelt kunna se sitt koldioxidavtryck, andel av sparandet som väljer bort fossila bränslen och vilken EU-klassificering fonderna har.

Allt kunderna behöver göra för att få hållbarhetsanalysen av sitt sparande är att välja vilket sparande i fonder, ISK och depå som ska inkluderas. Därefter sammanställs de innehaven automatiskt i hållbarhetsanalysen.

Ranking och klassificering sker på fondnivå medan hållbarhetsindikatorn, koldioxidavtryck och andel som väljer bort fossila bränslen beräknas på aggregerad innehavsnivå för kundens individuella sparande.

Planerar ni ytterligare analystjänster på hållbarhetsområdet?
”Nu ser vi fram emot att fortsätta utveckla Hållbarhetsanalysen i takt med den ökande tillgången på hållbarhetsdata och kundernas önskemål” säger Linda Haraké, hållbarhetsansvarig för affärsutveckling på Savings & Pension.

Morningstar, oberoende informationsleverantör som bevakar 5 000 olika fonder på den svenska marknaden och har hållbarhetsdata för över 16 000 bolag globalt, har varit med i utvecklingen av tjänsten.

”Intresset för hållbarhet bland sparare i Sverige fortsätter att öka, men samtidigt är det många som tycker det är svårt att veta vad som faktiskt menas med hållbarhet när det kommer till sparande och investeringar. Därmed är det väldigt glädjande att se att detta intresse möts av aktörer som försöker hjälpa sparare att hitta rätt genom innovativa lösningar”, säger Johanna Englundh, redaktör på Morningstar.

För ytterligare information, kontakta:
Handelsbankens pressavdelning, press@handelsbanken.se, +46 8 701 80 18

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.se

*SKI Sparande 2021