Haupt Lakrits lanserar världens dyraste lakrits

Report this content

Lakrits med smak av vit Alba-tryffel, iransk störkaviar och japanskt snösalt för 350.000:-/kilot

Haupt Lakrits är lakritsmakaren som på kort tid blivit en rejäl uppstickare i konfektyrvärlden. Tillverkningen sker i en liten fabrik med 10 anställda i Jordbro utanför Stockholm och sortimentet finns att handla hos utvalda återförsäljare runt om i Sverige, samt via egen försäljning på lakrits.se. Företagets mest kända produkt är Svenskjävlar! – världens saltaste lakrits.

”Vi lägger mer tid än någon annan konfektyrtillverkare på att söka efter de främsta råvarorna som går att uppbringa och har genom åren samlat på oss ett gediget register med leverantörer och råvaror som håller absolut världsklass. Idag jobbar vi med allt från handplockad Tasmansk bergpeppar till körsbärsblommor, björkrökt havssalt från Island och fermenterad (rutten) vitlök som smaksättare i våra lakritsgodisar. Inte för att det ska vara ballt, utan för att det blir otroligt smarrigt och gärna med en litet utmanande tvist”, säger Rasmus Ragnarsson, Captain of Liquorice Operations på Haupt.

Våren 2017 gjorde Haupt världens dyraste lakrits som visades upp på Lakritsfestivalen i Stockholm. Burkarna sålde slut i ett nafs. I samband med lanseringen av Salmiakbomben, som är en himmelsk blandning av lakrits, salmiak och mjuk kola, ville man ta ett nytt varv med världens dyraste lakrits och gå all-in med de mest exklusiva råvaror man samlat på sig under 10 års tid.

Världens dyraste lakrits består av en 10 grams mjölkchokladtryffel fylld med störkaviar- och lakritskola smaksatt med 100-årig balsamviänger, gianduja på Piemontesisk hasselnöt smaksatt med vit Alba tryffel, svart Perigord tryffel och japanskt snösalt samt 24 karat bladguld.

”Priset är 3499:- styck och vi tillverkar endast på beställning med cirka 3 veckors leveranstid. Detta är inget för dig som inte är en sann gottegris-connoiseur”.

All vinst från försäljningen går oavkortat till välgörande ändamål.

Go for gold - världens dyraste lakrits (Youtube)

Rasmus Ragnarsson, VD
rasmus.ragnarsson@lakrits.se