Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2024

DELÅRSPERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2024

• Substansvärdet per aktie minskade med 0,5 %, justerat för återlagd utdelning (samma period föregående år ökade 1,9 %, justerad för återlagd utdelning)
  • Substansvärdet den 30 juni 2024 uppgick till 112,4 MSEK (126,7 MSEK), motsvarande 9,28 kr per aktie (10,46 kr)
  • Koncernens resultat uppgick till -0,6 MSEK (2,6 MSEK), motsvarande -0,05 kr per aktie (0,21 kr)
  • B-aktiens totalavkastning uppgick till -13,7 % (12,2 %). Den 30 juni 2024 var B-aktiens börskurs 11,90 kr (15,60 kr)
  • Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsen förslag, att för verksamhetsåret 2023 lämna utdelning med 1,00 kr per aktie, sammanlagt 12,1 MSEK. Utdelningen utbetalades den 18 april 2024.

ANDRA KVARTALET 1 APRIL – 30 JUNI 2024

• Substansvärdet per aktie minskade med 0,1 %, justerat för återlagd utdelning (-0,8 %, justerad för återlagd utdelning)
  • Koncernens resultat uppgick till -0,1 MSEK (-1,1 MSEK), motsvarande -0,01 kr per aktie (-0,09 kr per aktie)
  • B-aktiens totalavkastning uppgick till -16,8 % (12,2 %)

HÄNDELSER EFTER RAPPORTERINGSPERIODENS UTGÅNG

• Substansvärdet per aktie ökade med 2,1 % under juli. Substansvärdet den 31 juli 2024 beräknas till 114,7 MSEK, motsvarande 9,48 kr per aktie
  • Styrelsen har utnämnt Marcus Eriksson till vice vd, med fortsatt särskilt ansvar för ekonomi (motsvarande CFO). Tillträde sker den 22 augusti 2024.

VD-KOMMENTAR (UTDRAG)

Havsfrun vill utvecklas genom ett samgående med ett större, välordnat bolag med intressant framtidsinriktad verksamhet som kan bidra till att Havsfrun expanderar och ökar lönsamheten samt aktieägarvärdet. Detta ger en unik möjlighet för rätt bolag till en snabb notering på Nasdaq Stockholm genom sammanslagning med Havsfrun (s.k. omvänt förvärv). Havsfrun söker samarbetsmöjligheter över ett brett spektrum av målbolag med visionen att hitta ett spännande nordiskt kvalitetsbolag, förmodligen med ett marknadsvärde på 500 Mkr eller mer, oberoende av bransch. Viktigt är att hitta ett bolag som vill fortsätta sin tillväxtresa på börsen, med Havsfrun som en börsnoterad plattform.

En affär med Havsfrun förutsätter win-win för båda parter. Vi siktar på en sammanslagning genom ett apportköp med nyemitterade aktier i Havsfrun, där målbolaget blir ett helägt dotterbolag till Havsfrun. De nya ägarna – på grund av de två bolagens relativa storlek – träder in som huvudägare i koncernen. Detta ger målbolagets ägare en avgörande röstmajoritet i moderbolaget med ansvar för framtiden. Det nuvarande utmanande marknadsläget ger oss nya förutsättningar och öppnar upp möjligheter för spännande samarbeten. Vårt arbete med att hitta rätt partner som strävar efter att verka i en börsnoterad miljö fortsätter oförändrat. Våra ambitioner är höga och vi är medvetna om att processen tar tid men vi arbetar på och utvärderar kontinuerligt nya spännande bolag.

Stockholm den 22 augusti 2024

För ytterligare information vänligen kontakta:
Claes Werkell, styrelseordförande, telefon: 08-506 777 00, epost: claes.werkell@havsfrun.se
Jonas Israelsson, VD, telefon: 08-506 777 00, epost: jonas.israelsson@havsfrun.se

Informationen är sådan som Havsfrun Investment AB är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 augusti 2024 kl. 16.45 (CET)

• Noterat sedan år 1994 på Nasdaq Stockholm
  • Ett eget kapital om ca 115 MSEK i likvida placeringar
  • Ca 9 000 aktieägare

Havsfrun vill utvecklas genom ett samgående med ett större, välordnat bolag med intressant framtidsinriktad verksamhet som kan bidra till att Havsfrun expanderar och ökar lönsamheten samt aktieägarvärdet. Detta ger en unik möjlighet för rätt bolag till en snabb notering på Nasdaq Stockholm genom sammanslagning med Havsfrun (s.k. omvänt förvärv). Havsfrun söker samarbetsmöjligheter över ett brett spektrum av målbolag med visionen att hitta ett spännande nordiskt kvalitetsbolag, förmodligen med ett marknadsvärde på 500 Mkr eller mer, oberoende av bransch. Viktigt är att hitta ett bolag som vill fortsätta sin tillväxtresa på börsen, med Havsfrun som en börsnoterad plattform.