Havsfrun Investment AB: Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2023

DELÅRSPERIODEN 1 JANUARI – 31 MARS 2023

• Substansvärdet per aktie ökade med 2,7 % (motsvarande period föregående år ökade 0,5 %)
  • Substansvärdet den 31 mars 2023 uppgick till 139,9 MSEK (141,9 MSEK), motsvarande 11,56 kr per aktie (11,72 kr per aktie)
  • Koncernens resultat uppgick till 3,7 MSEK (0,7 MSEK), motsvarande 0,31 kr per aktie (0,06 kr)
  • B-aktiens totalavkastning uppgick till 23,6 % (-20,3 %). Den 31 mars 2023 var B-aktiens börskurs 18,30 kr (23,50 kr)

HÄNDELSER EFTER RAPPORTERINGSPERIODENS UTGÅNG

• Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att för verksamhetsåret 2022 lämna utdelning med 1,00 kr per aktie, sammanlagt 12,1 MSEK. Utdelningen utbetalades den 27 april 2023.

VD-KOMMENTAR (utdrag)

”Den ekonomiska miljön har förändrats jämfört med hur det var för ett antal år sedan. I dagens marknadsläge är tillgång till kapital - generellt sett - begränsad och marknaden för nya noteringar har delvis stannat upp. Konsekvenser av detta blir att många företags expansionsplaner också har stannat upp, eller helt enkelt uteblivit, eller skjutits på framtiden. Detta skapar nu nya förutsättningar och möjligheter för spännande samarbeten. Havsfrun kan erbjuda en tämligen enkel och snabb väg framåt för ett bolag som vill vidareutvecklas i en börsnoterad miljö.”

För fullständig rapport se bifogad pdf.

Stockholm den 3 maj 2023

HAVSFRUN INVESTMENT AB

Jonas Israelsson

Jonas Israelsson, VD Havsfrun Investment AB, 08-506 777 00.
www.havsfrun.se

Informationen lämnades för offentliggörande den 3 maj 2023 kl. 11.00 CET