2018 års rekryteringstrend: Hitta och engagera rätt person med ny digital teknik

Report this content

Inför 2018 ser rekryteringsföretaget Hays en tydlig trend som revolutionerar rekryteringsbranschen. Kompetensbristen har gjort att det inte längre räcker att söka bland dem som själva är på jakt efter ett jobb. Man behöver aktivt leta upp kandidater och sälja in tjänsten till dem. Det handlar om ett nytt sätt att tänka och en ny rekryteringsmodell.

Genom att dra nytta av utvecklingen inom digital teknik, datavetenskap, maskininlärning och prediktiv analys har Hays tagit fram en ny rekryteringsmodell som möjliggör en grundläggande förändring av hur organisationer kan hitta och rekrytera rätt person till rätt plats. Den nya rekryteringsmodellen – av Hays definierad som ”Find & Engage” – kombinerar de bästa rekryteringsmetoderna och etablerade kandidatrelationer med den nya tekniken.

Det traditionella sättet att rekrytera – definierat av Hays som "Advertise & Apply" – har gått till så att organisationer presenterar sina lediga tjänster i flera kanaler för att samla in ansökningar från arbetssökande. Den här etablerade modellen räcker inte i dagens digitala värld, eftersom den huvudsakligen riktar sig till aktivt arbetssökande. Dessutom har den låga tröskeln för kandidater att svara på online-annonser lett till att det kommer in stora mängder av inte alltid helt relevanta ansökningar som måste behandlas.

Med Find & Engage-modellen kan organisationer maximera sannolikheten för att hitta den bästa talangen för en tjänst genom att söka bortom de aktivt arbetssökande och nå djupt in i en mycket bredare kandidatbank.

– Den nya modellen sätter relationen mellan en rekryterare och en kandidat tillbaka i centrum för rekryteringen. Värdet av mänsklig kontakt i vår bransch kan inte överskattas och det kommer alltid att vara kärnan i vad vi gör. Men den nya banbrytande tekniken gör det möjligt för oss att utveckla våra processer och låta oss arbeta i en skala som inte har varit möjligt tidigare, så att vi alltid hittar de allra bästa kandidaterna, säger Hays Sverigechef Johan Alsén.

Hays nya rapport "Recruitment Remodeled" beskriver utvecklingen i rekryteringsbranschen där det traditionella mänskliga matchandet av kandidater med organisationer nu arbetar hand i hand med nya digitala verktyg.

För mer information, kontakta:

Johan Alsén, Sverigechef, Hays

E-post: johan.alsen@hays.com

Tel: 08 588 043 01, Mobil: 070 450 60 03

Hays är en ledande global professionell rekryteringskoncern. Koncernen är expert på att rekrytera kvalificerade, professionella och kompetenta människor i hela världen, marknadsledande i Storbritannien och Asien och en av marknadsledarna i Kontinentaleuropa och Latinamerika. Koncernen är verksam i den privata och den offentliga sektorn, med fasta anställningar, kontraktsroller och tillfälliga uppdrag. Per den 30 juni 2015 fanns 9 023 anställda i koncernen på 240 kontor i 33 länder och med 20 specialiteter. Under budgetåret 2015 omsatte koncernen
£ 764,2 miljoner, samt rekryterade cirka 63 000 kandidater till fasta tjänster och cirka 200 000 till tillfälliga uppdrag. Hays är verksamt i Australien, Belgien, Brasilien, Chile, Colombia, Danmark, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Hong Kong, Indien, Irland, Italien, Japan, Kanada, Kina, Luxemburg, Malaysia, Mexiko, Nederländerna, Nya Zeeland, Polen, Portugal, Ryssland, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, USA, Ungern och Österrike. Läs vidare på www.hays.se

Taggar: