• Hays Sverige/

Färsk undersökning visar: Nära hälften av svenska kvinnor upplever fortfarande att deras karriärmöjligheter är begränsade

Report this content

Knappt hälften av svenska kvinnor tror att samma karriärmöjligheter är öppna för alla medarbetare, oavsett kön. 76 procent av männen tror att chanserna är lika för kvinnor och män. Det visar Hays Global Diversity Report 2016, som tagits fram av det globala rekryteringsföretaget Hays. Liknande svar ges på frågan om man får samma lön som man eller kvinna, såväl i Sverige som globalt.

45 procent av kvinnorna i Sverige upplever att deras karriärmöjligheter begränsas av att de är just kvinnor medan endast 24 procent av männen tror att det är någon skillnad mellan könen. Uppfattningarna skiljer sig därmed markant mellan män och kvinnor. Undersökningen visar samtidigt att 26 procent av kvinnorna och 28 procent av männen skulle vilja uppnå en direktörs- eller VD-position för att vara nöjda med sin karriär.

– Kvinnor fortsätter att vara underrepresenterade på högre positioner i företag, trots att kvinnors och mäns chefsambitioner är ganska lika. Rapporten visar på att företag kan göra betydligt mer för att öka jämställdheten i arbetslivet – och att det är just företagen som sitter på nyckeln. En slutsats är att chefer måste bli bättre på att uppmärksamma och dra nytta av medarbetarnas kompetens och ambitioner, säger Johan Alsén som är vd för Hays i Sverige.

Rapporten "Power Female Ambition Develop Career Opportunities” bygger på data som är insamlat mellan november 2015 och januari 2016 och enkätsvar från över 11 500 respondenter i 24 länder.

Även svaren på om man får samma lön oavsett kön skiljer sig åt mellan könen. I Sverige tror runt hälften av kvinnorna (52 procent) att lönen är likvärdig mellan olika kön på samma kompetensnivå. Hos männen ligger siffran på 73 procent.

Undersökningen visar vidare att man globalt främst tror att företagen borde fokusera på flexibla arbetsvillkor för att främja jämställdhet och mångfald på arbetsplatsen, 33 procent tror på detta alternativ. I Sverige tror fler att det som behövs är stöd från styrelsen runt jämställdhetsfrågor (42 procent) och positiv särbehandling när det gäller chefstillsättningar (37 procent).

Hays Global Diversity Reports rekommendationer till företag som vill lyfta kvinnor i arbetslivet:

1. Uppmuntra kvinnlig ambition: gör tydliga karriärsutvecklingsplaner och kommunicera ut dessa tydligt!
  2. Se till att de anställda har möjlighet att kommunicera och marknadsföra sig själva: i nuläget anser både män och kvinnor att det är svårt att visa sina ambitioner och karriärsmål på jobbet.
  3. Skapa och inför en jämställdhetspolicy – och glöm inte att kommunicera ut den!

Några resultat från undersökningen

Johan Alsén, Sverigechef, Hays

E-post: johan.alsen@hays.com)

Tel: 08 588 043 01

Hays är en ledande global professionell rekryteringskoncern. Koncernen är expert på att rekrytera kvalificerade, professionella och kompetenta människor i hela världen, marknadsledande i Storbritannien och Asien och en av marknadsledarna i Kontinentaleuropa och Latinamerika. Koncernen är verksam i den privata och den offentliga sektorn, med fasta anställningar, kontraktsroller och tillfälliga uppdrag. Per den 30 juni 2015 fanns 9 023 anställda i koncernen på 240 kontor i 33 länder och med 20 specialiteter. Under budgetåret 2015 omsatte koncernen £ 764,2 miljoner, samt rekryterade cirka 63 000 kandidater till fasta tjänster och cirka 200 000 till tillfälliga uppdrag. Hays är verksamt i Australien, Österrike, Belgien, Brasilien, Kanada, Colombia, Chile, Kina, Tjeckien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Ungern, Indien, Irland, Italien, Japan, Luxemburg, Malaysia, Mexiko, Nederländerna, Nya Zeeland, Polen, Portugal, Ryssland, Singapore, Spanien, Sverige, Schweiz, Förenade Arabemiraten, Storbritannien och USA.

Taggar:

Citat