Delårsrapport januari - juni 2012   HEBA Fastighets AB (publ)

HEBA redovisar en ökning av förvaltningsresultatet med 7 %

HEBA redovisar en ökning av förvaltningsresultatet med 7 % samtidigt som vi fortsätter med nyproduktion i Råcksta och Annedal samt ROT-arbeten vid Gullmarsplan.

• Förvaltningsresultatet för 2012 bedöms bli i nivå med förvaltningsresultatet för 2011 trots minskade hyresintäkter. Det förbättrade förvaltningsresultatet beror framför allt på lägre driftskostnader och ett förbättrat finansnetto. Detta innebär en justering av tidigare prognos där förvaltningsresultatet bedömdes bli lägre än föregående år.
  • Hyresintäkterna uppgick till 114,6 (117,4) Mkr.
  • Driftsöverskottet uppgick till 63,0 (62,0) Mkr.
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 38,9 (36,3) Mkr, en ökning med 7 %.
  • Värdeförändringar på fastigheter uppgick till 78,5 (172,3) Mkr och på räntederivat till 4,2 (-1,8) Mkr.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 89,8 (152,6) Mkr, vilket motsvarar 2,18 (3,70) kr per aktie.
  • Det egna kapitalet var 2 380,0 (2 273,1) Mkr motsvarande en soliditet om

54,8 (54,8) %. Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapitalet uppgick till 42,8 (40,5) Mkr.

• Substansvärdet uppgick till 75 (72) kr per aktie.

I övrigt hänvisas till bifogad delårsrapport.

Stockholm den 2 augusti 2012

Frågor besvaras av VD Lennart Karlsson, tel: 08-442 44 40.

www.hebafast.se

Denna information är sådan som HEBA Fastighets AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 augusti 2012 kl 11:50