Heba är huvudsponsor till Stockholms stads Laxsläppet

Nu är avtalet klart. Heba blir huvudsponsor för Stockholms stads utsättning av lax och öring i Stockholms vatten. Laxsläppet är ett säkert vårtecken som startade redan på 1970-talet. Tisdag 2 maj är det dags, då släpps 30 000 lax- och öringungar ut i Stockholms ström nedanför Kungliga Operan.

- Evenemanget är ett uppskattat inslag i Stockholmsvåren och har ett kärt ändamål, att behålla den biologiska mångfalden och dessutom bidra till friluftsmöjligheter som fiske. Det faller in under vårt samhällsansvar som fastighetsägare. Heba har varit en del av Laxsläppet sedan 2013 och som ny huvudsponsor är vi glada över att kunna bidra till att utsättningen fortsätter även framöver, säger Patrik Emanuelsson vd Heba Fastighets AB.

- Fiskarna i Stockholm behöver uppmärksammas och det finns få sätt som är bättre än att låta tusentals lax och öringar få simma fritt ut i Stockholms ström. Utsättningarna säkrar friska rovfiskbestånd i skärgården. Att de utplanterade fiskarna återvänder år efter år skapar en biologisk mångfald i stadens vatten och ger unika fiskemöjligheter. Dessutom har utsättningen en viktigt pedagogisk roll när barn och vuxna får uppleva laxfiskar mitt i vår huvudstad, säger Oliver Karlöf fiskbiolog Stockholms stads idrottsförvaltning.

Om utsättningen av lax och öring

Laxsläppet är Stockholms stads utsättning av lax och öring i olika vattendrag i Stockholmsregionen. I Stockholms ström äger utsättningen rum tisdag 2 maj kl 13. Då är åskådare välkomna att komma och titta när 30 000 lax- och öringungar släpps ut i strömmarna nedanför Kungliga Operan.

Fisketips!

Hebalaxen, årets stora fisketävling mitt i stan, äger rum söndag 23 april kl 11-16. Då finns möjligheter till fantastiskt fiske mitt emellan slottet och operahuset. Pris delas ut till de tre största fiskarna som håvas in. Tävlingen arrangeras av fiskeklubben Strömstararna i samarbete med Heba, Stockholms stad och Länsstyrelsen. Mer information kommer på: hebafast.se

För mer information kontakta

Patrik Emanuelsson, vd Heba Fastighets AB, 08-522 547 50, patrik.emanuelsson@hebafast.se

Oliver Karlöf, fiskbiolog, Stockholms stads idrottsförvaltning, 076-122 76 59, oliver.karlof@stockholm.se

Om Heba

Heba är en långsiktig och erfaren fastighetsägare som utvecklar, äger och förvaltar bostäder och samhällsfastigheter i Stockholmsregionen och Mälardalen. Genom vårt kunnande erbjuder vi hållbara och trygga boenden att trivas i under livets olika faser. Vi skapar värde för ägare och samhälle genom nöjda hyresgäster, tryggare och attraktivare bostadsområden och förtroendefulla partnerskap. Heba grundades 1952 och är sedan 1994 noterade på Nasdaq Stockholm AB Nordic Mid Cap. Läs mer på: hebafast.se

Citat

Laxsläppet är ett uppskattat inslag i Stockholmsvåren och har ett kärt ändamål, att behålla den biologiska mångfalden och dessutom bidra till friluftsmöjligheter som fiske.
Patrik Emanuelsson, vd Heba Fastighets AB