Heba förbättrar förvaltningsresultatet för första halvåret 2023

Heba Fastighets AB fortsätter redovisa förbättrat förvaltningsresultat. Förvaltningsresultatet för första halvåret 2023 är knappt 34 procent bättre än föregående år. Ökningen av förvaltningsresultatet är i första hand hänförligt till bostadsrättsintäkter. Under perioden har Heba fortsatt arbeta proaktivt med handlingskraft för att ha beredskap att kunna agera snabbt när konjunkturen vänder.

Halvårets förvaltningsresultat ökar till 162,6 mkr jämfört med 121,5 mkr föregående år. Överskottsgraden ökar till 69,8 procent jämfört med 69,5 i fjol. Fastighetsvärdet minskar till 14,6 mdkr jämfört med 15,5 mdkr vid samma tidpunkt föregående år, kopplat till avyttringar och värdeutvecklingen på marknaden.

Heba har avtalat om fyra transaktioner, varav en efter delårsperiodens utgång, som stärker bolagets finansiella ställning. Transaktionerna omfattar 21 fastigheter, varav två inom samarbetsprojekt, till ett totalt överenskommet fastighetsvärde om 2,5 mdkr. Mer än hälften av fastigheterna som avyttrats var lågavkastande fastigheter som stod inför större renoveringar.

- Heba fortsätter agera proaktivt och med handlingskraft för att ge oss själva utrymme att kunna arbeta långsiktigt. Transaktionerna ger en förbättrad belåningsgrad om drygt 6 procentenheter, stärker vår finansiella stabilitet ytterligare samt ger oss beredskap att kunna agera snabbt när konjunkturen vänder, säger Patrik Emanuelsson vd Heba Fastighets AB.

Nyckeltal delåret 1 januari-30 juni 2023:

• Delårets resultat uppgick till -388,6 (363,2) mkr, vilket motsvarar -2,35 (2,20) kr per aktie.
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 162,6 (121,5) mkr.
  • Hyresintäkterna uppgick till 289,3 (243,3) mkr.
  • Driftsöverskottet uppgick till 201,9 (169,2) mkr.
  • Värdeförändringar på fastigheter uppgick till -647,3 (146,3) mkr.
  • Substansvärde (NAV) uppgick till 48,92 (56,55) kr per aktie, vilket motsvarar en minskning med 8,9 procent.

I en inspelning presenterar Heba resultatet för första halvåret 2023. Inspelningen publiceras på hemsidan efter att rapporten släppts. Till rapportsidan: hebafast.se

Denna information är sådan information som Heba Fastighets AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 juli 2023, kl 12.00 CET.

För mer information kontakta:

Patrik Emanuelsson, vd Heba Fastighets AB, 08-522 547 50, patrik.emanuelsson@hebafast.se

Hanna Franzén, CFO Heba Fastighets AB, 076-764 63 63, hanna.franzen@hebafast.se

Heba är en långsiktig och erfaren fastighetsägare som utvecklar, äger och förvaltar bostäder och samhällsfastigheter i Stockholmsregionen och Mälardalen. Genom vårt kunnande erbjuder vi hållbara och trygga boenden att trivas i under livets olika faser. Vi skapar värde för ägare och samhälle genom nöjda hyresgäster, tryggare och attraktivare bostadsområden och förtroendefulla partnerskap. Heba grundades 1952 och är sedan 1994 noterade på Nasdaq Stockholm AB Nordic Mid Cap. Läs mer på: hebafast.se

Citat

Patrik Emanuelsson, vd Heba Fastighets AB