Heba fortsätter leverera ett starkt förvaltningsresultat januari-september 2023

Heba Fastighets AB förbättrar förvaltningsresultatet för januari-september 2023 med 20,4 procent jämfört med samma period föregående år. Ökningen av förvaltningsresultatet är i första hand hänförligt till bostadsrättsintäkter. Heba har nu fullföljt samtliga försäljningar som aviserades under försommaren och med det frigjort nästan 2 miljarder i kapital att använda för att minska räntebärande skuld.

Delårets förvaltningsresultat ökar till 222,9 mkr jämfört med 185,2 mkr föregående år. Överskottsgraden ökar till 72,2 procent jämfört med 71,2 fjol. Fastighetsvärdet uppgår till 14,3 mdkr jämfört med 15,7 mdkr vid samma tidpunkt föregående år, kopplat till avyttringar och värdeutvecklingen på marknaden.

- Nu ser vi effekten av försäljningarna vi genomförde i början av sommaren. Många av fastigheterna vi avyttrat var obelånade eller lågt belånade, vilket nu ger oss kapital som kan minska räntebärande skuld. Vi har skaffat oss styrka inför en längre period av höga räntor utan behov av att tillföra ytterligare kapital, säger Patrik Emanuelsson vd Heba Fastighets AB.

Nyckeltal delåret 1 januari-30 september 2023:

• Delårets resultat uppgick till -654,5 (53,8) mkr, vilket motsvarar –3,96 (0,33) kr per aktie.
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 222,9 (185,2) mkr.
  • Hyresintäkterna uppgick till 436,9 (372,5) mkr.
  • Driftsöverskottet uppgick till 315,3 (265,3) mkr.
  • Värdeförändringar på fastigheter uppgick till -1 003,8 (-337,6) mkr.
  • Substansvärde (NAV) uppgick till 47,05 (54,00) kr per aktie, vilket motsvarar en minskning med 12,9 procent.

I en inspelning presenterar Heba resultatet för de tre första kvartalen 2023. Inspelningen publiceras på hemsidan efter att rapporten släppts. Till rapportsidan: hebafast.se

Denna information är sådan information som Heba Fastighets AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom angivna kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 oktober 2023, kl 12.00 CET.

För mer information kontakta:

Patrik Emanuelsson, vd Heba Fastighets AB, 08-522 547 50, patrik.emanuelsson@hebafast.se

Hanna Franzén, CFO Heba Fastighets AB, 076-764 63 63, hanna.franzen@hebafast.se

Heba är en långsiktig och erfaren fastighetsägare som utvecklar, äger och förvaltar bostäder och samhällsfastigheter i Stockholmsregionen och Mälardalen. Genom vårt kunnande erbjuder vi hållbara och trygga boenden att trivas i under livets olika faser. Vi skapar värde för ägare och samhälle genom nöjda hyresgäster, tryggare och attraktivare bostadsområden och förtroendefulla partnerskap. Heba grundades 1952 och är sedan 1994 noterade på Nasdaq Stockholm AB Nordic Mid Cap. Läs mer på: hebafast.se

Citat

Patrik Emanuelsson vd Heba