Heba förvärvar äldreboende samt nyproducerade hyreslägenheter i Uppsala

Heba Fastighets AB har tecknat avtal med två privata fastighetsutvecklare gällande förvärv av ett äldreboende med 70 lägenheter samt 47 nyproducerade hyreslägenheter i Gränby i Uppsala. Köpeskillingen uppgår till 311 miljoner kronor och baseras på ett överenskommet fastighetsvärde om 420 miljoner kronor. Tillträde planeras till 21 april 2022.

- Äldreboendet och hyreslägenheterna i Gränby är Hebas andra etablering i Uppsala. Genom förvärvet växer Heba inom samhällsfastigheter vilket går helt i linje med bolagets mål att öka andelen samhällsfastigheter i beståndet, säger Patrik Emanuelsson vd på Heba.

Äldreboendet och hyreslägenheterna är belägna i stadsdelen Gränby drygt en kilometer norr om centrala Uppsala, med närhet till grönområden och service med handelsplats, galleria och skolor.

Hyreslägenheterna är nyproducerade och fördelade på ett, två och fyra rum och kök. Äldreboendet uppfördes 2012 och vårdverksamheten drivs av en etablerad operatör.

Om Gränby
Gränby är ett av fyra områden i Uppsala som utvecklas enligt kommunens översiktsplan för att komplettera innerstaden med stort utbud av service, rekreation, bostäder och verksamheter. Bland annat planeras för att Gränby sportfält ska utvecklas till Upplands ledande fritidsområde med flera olika idrottshallar.

Förvärvet går helt i linje med Hebas strategi att växa geografiskt i Stockholmsregionen och Mälardalen. Sedan tidigare äger Heba tillsammans med Åke Sundvalls nyproducerade hyreslägenheter i Rosendal i Uppsala. Förmedling av dessa påbörjades i slutet av mars med inflyttning i juni 2022.

Säljarens ombud är Wistrand Advokatbyrå. Hebas ombud är Lindahl Advokatbyrå.

För mer information kontakta:

Patrik Emanuelsson, vd Heba Fastighets AB, 08-522 547 50, patrik.emanuelsson@hebafast.se

Heba är en långsiktig och erfaren fastighetsägare som utvecklar, äger och förvaltar bostäder och samhällsfastigheter i Stockholmsregionen och Mälardalen. Genom vårt kunnande erbjuder vi hållbara och trygga boenden att trivas i under livets olika faser. Vi skapar värde för ägare och samhälle genom nöjda hyresgäster, tryggare och attraktivare bostadsområden och förtroendefulla partnerskap. Heba grundades 1952 och är sedan 1994 noterade på Nasdaq Stockholm AB Nordic Mid Cap. Läs mer på: hebafast.se