• HEBA/

Heba har framgångsrikt emitterat gröna obligationer om totalt 350 mkr

Heba Fastighets AB (publ) har under sitt MTN-program framgångsrikt emitterat nya gröna obligationer om totalt 350 mkr med en löptid på 4 år. Investerare är Handelsbanken fonder.

Emissionslikviden kommer att användas till nyproduktion inom Hebas projektportfölj i linje med bolagets gröna ramverk. Heba har en tydlig hållbarhetsprofil och hållbarhet är en självklar och integrerad del i bolagets verksamhet. Bolagets mål är att vara klimatneutrala senast 2045.

Sannolikt kommer snart krav på att all finansiering ska vara grön. Att Hebas obligationer är gröna redan nu är viktigt både för oss som bolag och miljön. Med obligationerna breddar vi dessutom vår finansieringsbas ytterligare. Vi är mycket glada över att Handelsbanken fonder investerar i våra gröna obligationer, säger Patrik Emanuelsson vd Heba.

Heba har sedan tidigare en A- Rating med stabila utsikter från Nordic Credit Rating (NCR). MTN-programmet omfattar gröna obligationer inom en ram på 2 mdkr. Genom emitteringen är nu 1 650 mkr av ramen nyttjad.

Obligationen har en löptid på 4 år med en volym på 350 miljoner kronor, och löper med rörlig ränta på 3 månader Stibor plus 0,55 procent årlig ränta beräknat på nominellt belopp.

Handelsbanken var arrangör av transaktionen och har dessutom varit rådgivare kring framtagandet av ramverket för gröna obligationer och Second Opinion. Heba kommer att ansöka om notering av obligationen på Nasdaq Stockholm Sustainable Bond List.

Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 maj 2021, kl 14.00 CET.

För mer information vänligen kontakta:

Patrik Emanuelsson, vd Heba Fastighets AB: 08-522 547 50, patrik.emanuelsson@hebafast.se

Om Heba

Heba är en långsiktig och erfaren fastighetsägare som utvecklar, äger och förvaltar bostäder och samhällsfastigheter i Stockholmsregionen. Genom vårt kunnande erbjuder vi hållbara och trygga boenden att trivas i under livets olika faser. Vi skapar värde för ägare och samhälle genom nöjda hyresgäster, tryggare och attraktivare bostadsområden och förtroendefulla partnerskap. Heba grundades 1952 och är sedan 1994 noterade på Nasdaq Stockholm AB Nordic Mid Cap. Läs mer på: hebafast.se