HEBA investerar totalt 706 Mkr i Norrtälje och Österåker

HEBA har tecknat avtal med Magnolia Bostäder avseende förvärv av ett äldreboende och hyresbostäder i Norrtälje hamn samt ett äldreboende och en förskola i Näs Österåker. Affären genomförs som en så kallad forward funding affär. HEBA förvärvar samtliga aktier i bolagen Magnolia Projekt 383 AB gällande Norrtälje hamn och Sambo Fastigheter 15 AB gällande Näs Österåker.  Bolagen innehar äganderätterna till fastigheterna och har tecknat totalentreprenadavtal med Credentia AB för projektet i Norrtälje hamn och Consto Öst AB för projektet Näs Österåker för uppförandet av fastigheterna. Den planerade byggnationen i Norrtälje hamn består av en byggnad med totalt 83 lägenheter, äldreboende med 84 lägenheter och 55 parkeringsplatser. Byggnaden är i 6 våningsplan och omfattar totalt 10 000 m² BOA/LOA. Den planerade byggnationen i Näs består av ett äldreboende med 60 lägenheter och en förskola med fem avdelningar. Den uthyrningsbara ytan är totalt 4 700 m² BOA/LOA.

Visionsbild Norrtälje hamn, fastigheten Norrtälje Alen 3 Visionsbild Näs Österåker, fastigheten Österåker Näs 7:7

Färdigställande av totalentreprenaden avseende fastigheten i Näs planeras ske våren 2021 och fastigheten i Norrtälje hamn, början 2022. Värdet på affären inklusive ersättning för totalentreprenaden uppgår till cirka 706 Mkr, där 483,5 Mkr avser Norrtälje och 222,5 Mkr avser Näs. Betalningen sker enligt lyftplan vartefter byggprojekten fortskrider. Förvärvet kommer att lånefinansieras.

- Förvärvet ligger helt i linje med HEBA:s tillväxtstrategi inom såväl äldreboende, förskolor som hyresbostäder. Fastigheten i Norrtälje kommer att ligga i bästa läge i anslutning till hamnen. Även äldreboendet i Näs har ett fantastiskt fint läge med utsikt över Östersjön, säger Patrik Emanuelsson, vd HEBA Fastighets AB.

__________________

HEBA Fastighets AB (publ)                                                                 Stockholm den 19 juni 2019

Patrik Emanuelsson, vd

För ytterligare information vänligen kontakta
Patrik Emanuelsson på telefon 08-442 44 40

Denna information är sådan information som HEBA Fastighets AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 juni 2019 kl. 16.45 CET.

www.hebafast.se