Heba levererar rekordstarkt förvaltningsresultat för 2023

Heba uppvisar ett starkt resultat för 2023. Förvaltningsresultatet för helåret ökade med 13,6 procent till 270,7 (238,3) mkr trots kraftig ökning av framför allt räntekostnader. Den rekordstarka leveransen under ett år som präglats av utmaningar är ett kvitto på att bolaget agerat klokt.

Förvaltningsresultatet för helåret är Hebas bästa någonsin. Överskottsgraden för helåret ökar till 71,1 procent jämfört med 70,9 fjol.

- Heba har under 2023 snabbt och effektivt ställt om till nya förutsättningar och lagt en ny effektiv plattform för framtiden. Inom i stort sett alla områden har vi levererat det bästa någonsin. De senaste åren har vi arbetat för att nyttja både uppgång och nedgång med konstant fokus på att stärka vår intjäning och behålla vår starka finansiella ställning, säger Patrik Emanuelsson vd Heba Fastighets AB.

Totalresultatet för helåret är negativt och huvudsakligen ett resultat av negativa värdeförändringar på fastigheterna, för helåret 2023 uppgår värdeförändringen till -1 084,5 (-603,3) mkr motsvarande -6,9 procent.

Aktuellt inom hållbarhetsarbetet är vårt uppdaterade ramverk för hållbar finansiering som lanseras i dagarna. Ramverket går i linje med taxonomins krav och länkar dessutom finansieringen till ambitiösa klimatmål.

Nyckeltal fjärde kvartalet 2023:

• Delårets resultat uppgick till -57,8 (-190,0) mkr, vilket motsvarar -0,35 (-1,15) kr per aktie.
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 47,8 (53,1) mkr.
  • Hyresintäkterna uppgick till 128,8 (137,4) mkr.
  • Driftsöverskottet uppgick till 86,9 (96,4) mkr.
  • Värdeförändringar på fastigheter uppgick till -80,7 (-265,8) mkr.

Nyckeltal helåret januari-december 2023:

• Helårets resultat uppgick till -712,3 (-136,2) mkr, vilket motsvarar -4,31 (-0,82) kr per aktie.
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 270,7 (238,3) mkr.
  • Hyresintäkterna uppgick till 565,7 (509,9) mkr.
  • Driftsöverskottet uppgick till 402,1 (361,7) mkr.
  • Värdeförändringar på fastigheter uppgick till -1 084,5 (-603,3) mkr.
  • Substansvärde (NAV) uppgick till 46,42 (52,73) kr per aktie, vilket motsvarar en minskning med 12,2 procent.

• Styrelsen föreslår en utdelning om 0,52 (0,45) kr per aktie.

I en inspelning presenterar Heba resultatet för fjärde kvartalet och helåret 2023. Inspelningen kommer publiceras på hebafast.se efter att rapporten är publicerad.

Denna information är sådan information som Heba Fastighets AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 februari 2024, kl 12.00 CET.

För mer information kontakta:

Patrik Emanuelsson, vd Heba Fastighets AB, 08-522 547 50, patrik.emanuelsson@hebafast.se

Hanna Franzén, CFO Heba Fastighets AB, 076-764 63 63, hanna.franzen@hebafast.se

Heba är en långsiktig och erfaren fastighetsägare som utvecklar, äger och förvaltar bostäder och samhällsfastigheter med centrala lägen i Stockholmsregionen och Mälardalen. Genom vårt kunnande erbjuder vi hållbara och trygga boenden med hög standard att trivas i under livets olika faser. Vi skapar värde för ägare och samhälle genom nöjda hyresgäster, tryggare och attraktivare bostadsområden och förtroendefulla partnerskap. Heba grundades 1952 och är sedan 1994 noterade på Nasdaq Stockholm AB Nordic Mid Cap. Läs mer på: hebafast.se

Heba levererar rekordstarkt förvaltningsresultat för 2023

Citat

Inom i stort sett alla områden har vi under 2023 levererat det bästa någonsin. De senaste åren har vi arbetat för att nyttja både uppgång och nedgång med konstant fokus på att stärka vår intjäning och behålla vår starka finansiella ställning.
Patrik Emanuelsson, vd Heba