Heba och Åke Sundvall tar spadtag för 146 nya Svanenmärkta hyresrätter i Uppsala

Med ett symboliskt spadtag firade Åke Sundvall och Heba bygget av 146 hyresrätter. Planen är att lägenheterna ska byggas med investeringsstöd vilket möjliggör för lägre hyror för de boende.

Spadtaget togs av Erik Pelling kommunstyrelsens ordförande i Uppsala, tillsammans med Hanna Lindskog vd Åke Sundvall Byggnads AB och Patrik Emanuelsson vd Heba Fastighets AB.

- Kvarteren som Åke Sundvall och Heba bygger här i Rosendal med hyresrätter och även bostadsrätter längre fram passar väl in i utvecklingen av Uppsala. Vi har ett stort behov av bostäder i blandade upplåtelseformer för att ge plats åt en blandning av människor. Vi har redan flera fina samarbeten bakom om tillsammans med Åke Sundvall och jag ser fram emot fler samarbeten framöver, säger Erik Pelling.

Det här är Hebas första etablering utanför Stockholmsregionen. Vi har länge velat etablera oss i Uppsala. För oss är det extra roligt att få göra det i Rosendal med hållbara och prisvärda hyresbostäder, säger Patrik Emanuelsson vd Heba.

Åke Sundvall har sedan 2014 varit med och skapat omtyckta områden i Uppsala, genom bland annat radhus i Håga och Knäckepilen i Sala backe. Detta kvarter blir det tredje projektet som Åke Sundvall bidrar med till Uppsala men det första projektet inom ramen för det intentionsavtal som är skrivet med Uppsala kommun om att uppföra 500 hyresrätter.

- Att återigen få möjlighet att bidra till utvecklingen av Uppsala, genom att skapa vackra hus och omtyckta områden känns väldigt roligt. Vi ser stor potential i Rosendal som område, genom den omtanke och hållbara vision som området utvecklas med och som är kärnan i vår egen verksamhet, säger Hanna Lindskog, vd Åke Sundvall Byggnads AB.

Lägenheter byggs i varierande storlek om 1-­3 rum och kök. På taket skapas en takterrass för de boende att använda till social samvaro. Kvarteret byggs enligt Svanens miljökrav och kommer vid färdigställande att Svanenmärkas. Inflyttning planeras till sommaren 2022.

Om Rosendal

Söder om Uppsalas stadskärna växer Rosendal fram som en av Sveriges mest innovativa stadsdelar med närhet till både citypuls och skogspromenader. Förutom bostäder byggs i här grundskola, förskola, vårdcentral, park, träningshall och torg. Goda kommunikationer till Uppsala resecentrum gör läget optimalt även för den som pendlar.

Planen är att hela Rosendal ska vara färdigbyggt 2027. Redan idag bor cirka 2 800 personer i stadsdelen och när stadsdelen är klar kommer cirka 15 000 personer att ha sitt hem här.

Läs mer om projektet: https://akesundvall.se/norrarosendal

För ytterligare information kontakta:

Patrik Emanuelsson, vd Heba: 08-522 547 50
Hanna Lindskog, vd Åke Sundvall Byggnads AB: 070-426 26 91

Om Åke Sundvall och Heba

Åke Sundvall och Heba är företag sprungna ur en stockholmsk byggmästartradition och har under årtionden medverkat till att utveckla och förnya Stockholms stad. Vi är långsiktiga byggare, ägare och förvaltare av bostadsrätter, hyresrätter och samhällsfastigheter med mycket nöjda kunder och hyresgäster.

Heba är en långsiktig och erfaren fastighetsägare som utvecklar, äger och förvaltar bostäder och samhällsfastigheter i Stockholmsregionen. Genom vårt kunnande erbjuder vi hållbara och trygga boenden att trivas i under livets olika faser. Vi skapar värde för ägare och samhälle genom nöjda hyresgäster, tryggare och attraktivare bostadsområden och förtroendefulla partnerskap. Heba grundades 1952 och är sedan 1994 noterade på Nasdaq Stockholm AB Nordic Mid Cap. Läs mer på: hebafast.se

Om Åke Sundvall

Åke Sundvall är ett familjeföretag i tredje generation som utvecklar, bygger och förvaltar fastigheter i Stockholm och Uppsala samt i Skåne genom dotterbolag. Sedan 1942 har vi varit med och satt prägel på stadsbilden i de områden vi verkar. Vi lägger stor vikt på att utgå från varje plats unika förutsättningar för att tillföra staden hus med kvalitéer som sätter prägel på kvarteret och får människor att trivas. Åke Sundvall förvaltar cirka 500 bostäder och har cirka 4 000 bostäder i projektportföljen som ska byggas i de områden vi verkar. Läs mer om oss på  akesundvall.se