Heba och OKQ8 i samarbete för elbilsladdning

Heba fattade i fjol beslut om att alla parkeringsplatser i bolagets bestånd ska erbjuda laddningsmöjlighet för elbil senast 2030. Nu är avtal klart att OKQ8 utför införandet av laddboxar och administrationen kopplad till laddningen på Hebas 1 300 parkeringsplatser i Stockholmsområdet.

- Att Heba tillgodoser möjligheten att kunna ladda sin elbil är en självklarhet. Vi vill göra vad vi kan för att underlätta för våra hyresgäster att leva miljövänligt och bidra till minskad klimatpåverkan. Att det blir OKQ8 som installerar alla elladdare är vi glada för. OKQ8 är en erfaren aktör på marknaden som visar styrka i sitt engagemang för omställningen till fler elbilar i samhället, säger Patrik Emanuelsson vd på Heba Fastighets AB.

- Elbilsladdning sker ofta även utanför den traditionella drivmedelsstationen. Därför ser vi till att sätta upp supersnabbladdare både på våra befintliga stationer och på andra platser där människor befinner sig. Vi kan se att många elbilsägare efterfrågar laddplats i närheten av sitt boende och därför känns det självklart för oss att vi nu gör det möjligt genom att installera laddare med en effekt upp till 22 kW vid Hebas samtliga 1 300 parkeringsplatser i Stockholm, säger Agnes Palinski, kommunikationschef på OKQ8.

Prognosen är att vi i Sverige år 2030 kör 2,5 miljoner elbilar, idag är antalet 300 000. Efterfrågan på parkeringsplatser med laddningsmöjlighet är stor redan idag hos Heba. Bolaget kommer utöka antalet platser med laddningsmöjlighet successivt kommande åren. År 2030 ska Hebas alla parkeringsplatser ha laddningsmöjlighet.

För mer information kontakta:

Patrik Emanuelsson, vd Heba Fastighets AB, 08-522 547 50, patrik.emanuelsson@hebafast.se

Om Heba

Heba är en långsiktig och erfaren fastighetsägare som utvecklar, äger och förvaltar bostäder och samhällsfastigheter i Stockholmsregionen. Genom vårt kunnande erbjuder vi hållbara och trygga boenden att trivas i under livets olika faser. Vi skapar värde för ägare och samhälle genom nöjda hyresgäster, tryggare och attraktivare bostadsområden och förtroendefulla partnerskap. Heba grundades 1952 och är sedan 1994 noterade på Nasdaq Stockholm AB Nordic Mid Cap. Läs gärna mer på: hebafast.se

Om OKQ8 Scandinavia

OKQ8 Scandinavia har verksamhet i Sverige och Danmark och är ett av Skandinaviens största drivmedelsbolag. Vi är en engagerad, kundorienterad och hållbarhetsfokuserad organisation med cirka 5 000 medarbetare. Vårt mål är att 2035 ha nettonoll utsläpp i hela värdekedjan genom att driva utvecklingen av mer klimat- och miljövänliga drivmedel och produkter. OKQ8 Scandinavia har cirka 1 000 servicestationer, en egen bank och ett av marknadens starkaste företagserbjudanden. Läs gärna mer på okq8.se

Citat

Patrik Emanuelsson, vd Heba Fastighets AB