Heba säljer tio fastigheter för 605 mkr till Arbetarebostadsfonden

Heba Fastighets AB (publ) har idag tecknat avtal om överlåtelse av tio fastigheter i ett samlat bestånd i Hökarängen. Köpare är Arbetarebostadsfonden. Affären genomförs som en bolagsaffär och tillträdet är 1 juni 2023.

Fastigheterna säljs via en aktiebolagstransaktion. Köpeskillingen för aktierna är baserad på ett underliggande fastighetsvärde om 605 mkr och uppgår preliminärt till 324,3 mkr. Det sammanlagda underliggande fastighetsvärdet understiger den externa värderingen per sista mars 2023 med 8,1 procent. Avdrag för latent skatt om 5,15 procent har lämnats i transaktionen.

Ett av Hebas mål är att förbättra intjäningsförmågan. Fastigheterna från 1940- och 1950-talen i Hökarängen är lågavkastande fastigheter med låg överskottsgrad. Med försäljningen förbättras nyckeltalen och belåningsgraden förbättras med drygt två procent. Försäljningen, efter återföring av uppskjuten skatt, bedöms inte ha någon resultatpåverkan för Heba.

- Detta är en win-win affär för både Heba och Arbetarebostadsfonden. Vi förbättrar vår intjäningsförmåga och Arbetarebostadsfonden får ett fint tillskott med hyresrätter i ett populärt område med attraktiva hyror, säger Patrik Emanuelsson vd Heba Fastighets AB.

Fastigheterna omfattar 296 lägenheter om totalt 17 201 kvm, 1 302 kvm lokaler samt 82 parkeringsplatser.

- Med förvärvet har Arbetarebostadsfonden uppnått sin expansionsplan att nå ett förvaltat bestånd om ca 2 000 lägenheter, säger Jari Lalli vd Arbetarebostadsfonden.

Lindahl har varit juridisk rådgivare till säljaren. DLA Piper juridisk rådgivare och PwC rådgivare inom skatt och finansiellt åt köparen.

Informationen lämnades genom Hebas angivna kontaktpersons försorg, för offentliggörande torsdag 1 juni kl 12.00 CET.

För ytterligare information kontakta:

Patrik Emanuelsson, vd Heba Fastighets AB, 08-522 547 50, patrik.emanuelsson@hebafast.se

Jari Lalli, vd Arbetarebostadsfonden, 08-522 555 00, jari.lalli@arbetarebostadsfonden.se

Om Heba

Heba är en långsiktig och erfaren fastighetsägare som utvecklar, äger och förvaltar bostäder och samhällsfastigheter i Stockholmsregionen. Genom vårt kunnande erbjuder vi hållbara och trygga boenden att trivas i under livets olika faser. Vi skapar värde för ägare och samhälle genom nöjda hyresgäster, tryggare och attraktivare bostadsområden och förtroendefulla partnerskap. Heba grundades 1952 och är sedan 1994 noterade på Nasdaq Stockholm AB Nordic Mid Cap. Läs mer på: hebafast.se

Om Arbetarebostadsfonden

Stiftelsen Arbetarebostadsfonden till minne av den 9 februari 1853 är en privat stiftelse och Sveriges äldsta bostadsstiftelse. Arbetarebostadsfonden äger och förvaltar ca 100 000 kvm bostäder och ca 7 000 kvm lokalyta i Stockholm och på Lidingö. Uppdraget är att uppföra och förvalta goda bostäder åt främst arbetare eller därmed jämställda boende i Stockholmsområdet. Läs mer på: arbetarebostadsfonden.se

Citat

Detta är en win-win affär för både Heba och Arbetarebostadsfonden. Vi förbättrar vår intjäningsförmåga och Arbetarebostadsfonden får ett fint tillskott med hyresrätter i ett populärt område med attraktiva hyror.
Patrik Emanuelsson vd Heba Fastighets AB