Heba tar ett stort kliv för att inte lämna negativt avtryck på miljön

Heba har ingått ett samarbetsavtal med Stockholm Exergi, gällande ett projekt med biokol för fjärrvärme med noll- eller minusutsläpp. Som part i projektet tar Heba ett viktigt steg för att minska utsläpp av koldioxid.

– Satsningen på biokol är en viktig del för oss på Heba, för att vi ska nå vårt mål att inte lämna något negativt avtryck på miljön. Biokolet kommer ge oss förutsättningar att skapa ett positivt avtryck istället. Vi vill gärna vara delaktiga i innovativ utveckling, och är glada över att vara en partner i projektet, säger Patrik Emanuelsson vd Heba.

Biokol produceras av trädgårdsavfall och binder koldioxid. Processen vid framtagningen skapar värme som Stockholm Exergi tar vara på och distribuerar till stockholmarna genom fjärrvärmesystemet. Heba är en av parterna som förbinder sig att köpa fjärrvärmen med noll- eller minusutsläpp. Biokolet i sin tur kan användas som jordförbättring i trädgårdar.

– Vi befinner oss i en omfattande klimatutmaning och behöver vara innovativa. Det handlar om att utveckla teknik som inte bara minskar utsläpp utan även minskar koncentrationen av koldioxid i atmosfären, och samtidigt erbjuda produkter som möter kundernas drivkraft att nå sina klimatmål, säger Ulf Wikström, hållbarhetschef på Stockholm Exergi.

Utöver Heba är ytterligare fem bolag med i projektet: Akademiska hus med KTH och Stockholms universitet, AMF Fastigheter, Fabege, Riksbyggen och Vasakronan.

– De här kunderna visar tydligt att de tror på fjärrvärmen och dess möjligheter att skapa minusutsläpp. Deras uttalade vilja är väldigt värdefull för oss i det fortsatta arbetet då vi gemensamt med våra kunder ska hitta koncept och affärsmodeller för att en storskalig anläggning för produktion av biokol i Stockholm ska kunna bli verklighet, säger Ulf Wikström.

Om biokol

Biokol är en sedan länge välkänd teknik som Carl von Linné beskrev redan under 1700-talet. Rätt producerat är biokol stabilt och binder koldioxid i marken under flera hundra år, samtidigt som det ökar tillväxten av annan biomassa genom att förbättra jordmånen.

Läs mer om biokol.

För mer information vänligen kontakta:

Patrik Emanuelsson, vd Heba Fastighets AB: 08-522 547 50, patrik.emanuelsson@hebafast.se

Hebas affärsidé är att erbjuda människor i Stockholmsområdet ett hållbart, attraktivt och tryggt boende. Det gör vi genom att vara en långsiktig fastighetsägare med engagerad förvaltning och fastighetsutveckling. Heba Fastighets AB omfattar ca 3 000 bostäder och 300 lokaler. Antalet fastigheter uppgår till 66 i Stockholmsområdet. Heba grundades 1952 och är sedan 1994 noterad på Nasdaq Stockholm AB Nordic Mid Cap. Läs mer på: hebafast.se