Hebas kreditrating från Nordic Credit Rating (NCR) har förändrats

Hebas kreditbetyg från NCR har förändrats. Heba har tidigare haft en ”long-term issuer and senior unsecured issue rating” på A- med negative outlook. Detta kreditbetyg är nu ändrat till BBB+ med stable outlook. Hebas ”short term issuer rating” på N-1+ är oförändrad.

Hebas övergripande mål är tillväxt med bibehållen stark finansiell ställning. Den ändrade ratingen är en följd av förutsättningar kopplade till tillväxten. Hebas finansiella nyckeltal är fortsatt starka. Belåningsgraden är på samma nivå som när bolaget fick ratingen A-.

- För Heba kom denna förändring lite överraskande. NCR har sin ratingmetod och från Hebas sida får vi naturligtvis respektera denna. Heba kommer precis som tidigare kommunicerat arbeta vidare enligt vår finanspolicy, som bland annat omfattar att belåningsgraden över tid ska understiga 50 procent, säger Hanna Franzén CFO Heba.

Belåningsgraden per 31 december 2021 var 41 procent enligt både Hebas och NCR:s beräkningsmodeller.

Denna information är sådan information som Heba är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 mars 2022, kl.14.00 CET.

För mer information kontakta:

Hanna Franzén, CFO Heba Fastighets AB, 076-764 63 63, hanna.franzen@hebafast.se

Heba är en långsiktig och erfaren fastighetsägare som utvecklar, äger och förvaltar bostäder och samhällsfastigheter i Stockholmsregionen och Mälardalen. Genom vårt kunnande erbjuder vi hållbara och trygga boenden att trivas i under livets olika faser. Vi skapar värde för ägare och samhälle genom nöjda hyresgäster, tryggare och attraktivare bostadsområden och förtroendefulla partnerskap. Heba grundades 1952 och är sedan 1994 noterade på Nasdaq Stockholm AB Nordic Mid Cap. Läs mer på: hebafast.se