Heimstaden emitterar hybridobligationer om 2 000 miljoner SEK

Heimstaden AB (publ) (”Heimstaden” eller ”Bolaget”) emitterar hybridobligationer om 2 000 miljoner SEK på den nordiska kapitalmarknaden.

Hybridobligationerna emitteras under ett låneramverk om totalt 5 miljarder SEK, med möjlighet att emittera i både SEK och EUR. Initiala räntesatsen för SEK hybridobligationerna fastställdes till 3 månaders STIBOR + 590 baspunkter. Hybridobligationerna har en evig löptid, ett första möjligt återbetalningsdatum efter 5,5 år, och kommer att redovisas i Bolagets räkenskaper som eget kapital. Bolaget avser ansöka om upptagande av handel av hybridobligationerna på Nasdaq Stockholm. Emissionsdatum är satt till den 11 april 2019. Emissionslikviden avses användas för generella företagsändamål, inklusive investeringar och förvärv, både inom Heimstaden och Heimstaden Bostad samt deras respektive dotterbolag.

”Vi är väldigt glada för att Heimstaden har lyckats emittera ett av de största beloppen av hybridobligationer utan kreditbetyg någonsin i Norden. Det är ytterligare ett tecken på det förtroende som bolaget har lyckats etablera på kapitalmarknaden”, säger Ingvor Sundbom, CFO Heimstaden

Carnegie Investment Bank AB och Swedbank AB har agerat finansiella rådgivare och Gernandt & Danielsson Advokatbyrå har agerat legal rådgivare i samband med emissionen.

Patrik Hall, VD                    +46 705 85 99 56    patrik.hall@heimstaden.com

Ingvor Sundbom, CFO       +46 707 88 66 50     ingvor.sundbom@heimstaden.com

Denna information är sådan information som Heimstaden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 4 april 2019 kl. 17:10 CET.

Heimstaden är ett ledande fastighetsbolag i Nordeuropa med fokus på att förvärva, förädla, utveckla och förvalta bostäder och lokaler. Genom våra värderingar omtanke, nytänkande och autentiska, skapar vi värden för våra ägare och omtänksamma boenden för våra hyresgäster. Heimstaden har ca 39 000 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 76 mdkr värde. Heimstadens preferensaktie är noterad på Nasdaq First North Premier. Huvudkontoret är placerat i Malmö. Certified Adviser är Erik Penser Bank aktiebolag, 08-463 83 00 samt certifiedadviser@penser.se. För mer information se www.heimstaden.com