2 lampor per 8m balk med ny 1500W MITRA X LED-lampa från Heliospectra

(GÖTEBORG, Sverige, 13 mars 2024, kl. 13:00 CET) – Heliospectra, en ledare inom intelligent belysningsteknik för växthus och kontrollerade odlingsmiljöer, är stolta över att tillkännage att MITRA X nu även finns i en ny 1500W version. Med en högre ljuseffekt på 5700 µmol, bred optik och en effektivitet på 3,7 kräver den nya MITRA X endast 2 LED-lampor för att täcka en standardbalk på 8 m. Detta minskar investeringskostnaderna samtidigt som grönsaksodlare får den ljusintensitet och uniformitet som behövs för att maximera smak och avkastning. Den utökade MITRA X-plattformen fokuserar på modularitet och mångsidighet och tillgodoser en mängd olika odlingsmiljöer och grödor för att täcka de olika krav och behov som moderna odlare har.

MITRA X-plattformen, som lanserades första gången 2022, var främst designad för prydnadsväxt- samt sallat- och örtsegmentet. Nu helt modulär, erbjuder MITRA X odlare oöverträffad flexibilitet att anpassa sig till olika odlingsmiljöer och grödor. Från småskaliga inomhusanläggningar och odlingskammare till storskaliga kommersiella växthus levererar MITRA X-plattformen skräddarsydda belysningslösningar för optimal tillväxt och avkastning.

Ny 1500W armatur för grönsaksodlare och ljusintensiva grödor

Den nya 1500W LED-lampan kommer inte bara med standardspektrumet 90-5-5 som föredras av grönsaksodlare, en högre ljuseffekt på 5700µmol och upp till 3,7 effektivitet, utan en hel del tanke har lagts ner på armaturens design för enkel och effektiv installation i ett Venlo-växthus. Tack vare den modulära designen och MITRA X speciella optik, krävs nu endast 2 LED-lampor för att täcka en standardbalk på 8 m, vilket minskar investeringskostnaderna samtidigt som det ger grönsaksodlare intensivt ljus, uniformitet, hög avkastning och smak av hög kvalitet.

"På Heliospectra har vi som mål att genom innovativa belysningslösningar ge odlare redskapen de behöver för att möjliggöra hållbar och lönsam odling", säger Bonny Heeren, VD på Heliospectra. "Vår nya lampa är perfekt för grönsaksodlare. Med endast 2 LED-lampor per 8 m balk kan vi leverera en hög uniformitet på mer än 90% och en bibehållen hög ljusintensitet på cirka 275 µmol per m2. Detta tillåter våra kunder att spara upp till 20% på sin initiala investering och ännu mer på installationskostnaderna. De högkvalitativa lysdioder som används i MITRA X har en livslängd över 100 000 timmar i en rumstemperatur på 45-grader, vilket är väl över standard. För våra kunder betyder det mindre degradering av lysdiodernas effekt i våra armaturer, vilket leder till mer ljus kommer att nå grödorna i genomsnitt under lampans livstid. I dagens mycket konkurrensutsatta klimat gör alla dessa fördelar skillnaden."

Sömlös integrering

MITRA X plattformen erbjuder ett brett utbud av watt, spänning och hängare, inklusive standard Wieland-kontakter, samt trådlös dimning och kontroll för att säkerställa enkel och snabb integrering i växthus. Vilket minimerar kundens initiala installationskostnader. MITRA X och helioCORE™ är ett fristående system, men kan enkelt integreras i befintliga kontrollsystem från tredje part, såsom redan installerade klimatdatorer, för utökad flexibilitet och kundanpassning.

Hållbar design

Med fokus på svensk kvalitet är MITRA X designad med en kombination av beprövade märkeskomponenter från pålitliga märken som Inventronics, Osram, CREE och Ledil. För att ytterligare garantera kvalitet och säkerhet genomgår våra armaturer grundliga end-of-line och tredjepartstester för att uppfylla de mest krävande kraven och certifieringarna inklusive CE, eTL och DLC. Denna kombination säkerställer livslängd och prestanda för våra kunder och gör det möjligt för oss att nå en marknadsledande förväntad livslängd och Q90 på vårt spektrum på 102 000 timmar vid en rumstemperatur på 45-graders Celsius.

Dynamisk styrning och kontroll

MITRA X-plattformen erbjuder också en uppsättning dynamiska funktioner tack vare helioCORE och hållbar LoRa-teknik för att öka energibesparingar, optimera tillväxten och effektivisera driften. Dessa inkluderar:

DLI management system: Standardiserar grödans dagliga ljusmängd och gör att kompletterande ljus endast används när det behövs. Med hjälp av avancerade algoritmer baserade på väderprognoser i realtid, integrerade energipriser, sensorer och LED-optimering kan systemet minska energiförbrukningen med upp till 35% utöver besparingen från HPS till LED.

Proaktiv övervakning och skydd: Håller dig informerad med notifikationer i realtid och omfattande övervakning av statusen på fixturer, strömförsörjningsenheter (PSU) och installationen som helhet och möjliggör proaktiva åtgärder. Avancerad programvara upptäcker och förhindrar potentiella PSU-fel och överhettning och säkerställer oavbruten odling och kontinuitet i driften.

Dynamiska odlingszoner: Genom obegränsade dynamiska odlingszoner kan du enkelt kontrollera ljusmiljön och skapa och omforma zoner ner till enskilda armaturer, allteftersom din verksamhet förändras. Zonerna kan sedan styras genom trådlös dimning, sensorer och avancerade schemaläggningsfunktioner. Detta gör det möjligt för odlare att anpassa sig till förändrade konsumtionsvanor och krav utan större investeringar.

Flexibla spektrumalternativ: MITRA X Flex gör att odlare kan finjustera belysningsparametrarna ytterligare för att maximera grödans kvalitet och produktivitet genom att skräddarsy rätt spektrumlösning för varje steg i odlingsprocessen eller genomföra enskilda ljusbehandlingar.

Trådlös sensorintegration: Flexibla trådlösa PAR- och ePAR-sensorer ger insikt i mängden naturligt ljus i växthuset och minskar installationskostnaderna, vilket ger realtidsdata för dynamisk styrning och välgrundat beslutsfattande.

”Denna kombination av svenskt hantverk, användning av enbart komponenter från högkvalitativa märken och våra unika dynamiska lösningar ger odlare marknadsledande kvalitet och kontroll till en mycket konkurrenskraftig kostnad per µmol!” enligt Bonny Heeren.

För mer information om Heliospectra och dess avancerade belysningslösningar, besök www.heliospectra.com.

Rebecca Nordin, CCO and Head of IR | +46 (0)72 536 8116 | sales@heliospectra.com

Heliospectra AB (publ) (Nasdaq First North Growth Market: HELIO) was founded in 2006 in Sweden by plant scientists and biologists with one vision – to make crop production more intelligent and resource-efficient. Today, with customers across six continents, Heliospectra is the global leader in innovative horticulture lighting technology, custom light control systems and specialized services for greenhouse and controlled plant growth environments. Designed by growers for growers, Heliospectra builds customized LED lighting strategies and controls to automate production schedules, forecast yields and monitor crop health and performance with real-time data and response, to deliver the light plants love and the consistent results growers need.

For more information, please visit https://www.heliospectra.com.