Heliospectra AB (publ) offentliggör Halvårsrapport för jan-jun 2024

(Göteborg, Sverige, 23:e augusti 2024, kl 08:30 CET) - Heliospectra AB (publ) (First North Growth Market: HELIO), ledande inom intelligent belysningsteknik för växthus och kontrollerade odlingsmiljöer, presenterar idag sin halvårsrapport för perioden januari till juni 2024.

Fullständig rapport är bifogad detta pressmeddelande och även uppladdad på https://heliospectra.com/sv-investerarrelationer/financial-reports-documents/rapporter/

SAMMANFATTNING AV RAPPORT

Finansiella resultat för perioden april – juni 2024

• Orderingång under perioden uppgick till 8 076 (9 503) TSEK.
  • Nettoomsättningen under perioden uppgick till 4 402 (10 094) TSEK.
  • Rörelseresultatet under perioden uppgick till 2 054 (-4 656) TSEK.
  • Resultatet efter skatt under perioden var 2 050 (-4 656) TSEK.

Finansiella resultat för perioden januari – juni 2024

• Orderingång under perioden uppgick till 34 904 (11 152) TSEK.
  • Nettoomsättningen under perioden uppgick till 11 600 (17 127) TSEK.
  • Rörelseresultatet under perioden uppgick till -4 505 (-11 130) TSEK.
  • Resultatet efter skatt under perioden var -4 507 (-11 194) TSEK.

Kassaflöde för perioden januari – juni 2024

• Rörelsens kassaflöde var -241 (-4 974) TSEK.
  • Totalt kassaflöde under perioden uppgick till -636 (2 711) TSEK.
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 7 856 (16 196) TSEK.

VD:S KOMMENTAR

Kära aktieägare i Heliospectra AB (publ),

Det andra kvartalet 2024 har varit en spännande och produktiv period för hela Heliospectra-teamet. Vårt utvecklingsteam har gjort betydande framsteg i att utöka vår modulära MITRA X-plattform. De har även slutfört arbetet med vår nya generation av dynamiska, fullt kontrollerbara ELIXIA- och DYNA-armaturer. Samtidigt har våra försäljnings- och marknadsföringsteam arbetat på för fullt och engagerat sig vid viktiga industrievenemang som Lightsym, den ledande forskningskonferensen för hortikultur som i år hölls i Sydkorea och Greentech, odlingsindustrins största branschmässan.

På Greentech visade vi stolt upp våra innovativa smarta belysningslösningar, inklusive den ljusintensiva 1500W MITRA X som riktar sig till segmentet tomatodlingar. Vi gav även en förhandstitt på vår kommande biofeedback-sensor helioSENSE, vid sidan om nya kontrollfunktioner i helioCORE, så som vår utökade DLI-kontroller med integrerade väderprognosen och energipriser.

Vår närvaro på Greentech främjade meningsfulla interaktioner med både nuvarande och potentiella kunder. Väl värt att belysa är ett nytt partnerskap med Tomatoworld, som offentliggjordes förra veckan. Tomatoworld är ett framstående informations- och utbildningscenter samt fältlaboratorium i Nederländerna, beläget i hjärtat av trädgårdsodlingsindustrin. Detta partnerskap bekräftar konkurrenskraften i vårt avancerade smarta LED-belysningssystem, då det valdes ut av Tomatoworld efter en noggrann utvärdering av flera konkurrerande LED-leverantörer. Detta samarbete går bortom belysningslösningar; det representerar ett 3-årigt åtagande för gemensamma fälttester där vi tillsammans kommer att optimera växthusproduktion och hållbarhet. Detta partnerskap ger oss en värdefull plattform för att visa upp våra lösningar för nederländska odlare och besökare från hela världen som vill lära från den innovativa nederländska växthusindustrin.

En av de nyckelinnovationer vi introducerar genom detta partnerskap är den första versionen av vår biosensor, helioSENSE. Denna nya teknik gör det möjligt för odlare att finjustera sin belysning genom att övervaka fluorescensutbyte och plantans ljusmättnad, vilket säkerställer att växterna får precis det ljus de behöver. Detta förbättrar inte bara växthälsa utan minskar också energikostnaderna – vilket ligger helt i linje med Heliospectras långsiktiga mål. Vi inväntar ivrigt produktlanseringen under 2025. Vi kommer även att introducera och testa våra nya trådlösa sensorer och förbättrade DLI-kontroller för att främja hållbar växthusodling och energibesparingar i en ljusintensiv grönsaksodling.

Finansiellt sett innebar Q2 både utmaningar och möjligheter. I april genomförde vi en kontrollbalansräkning som bekräftade att Heliospectras aktiekapital är intakt. För att säkerställa god likviditet under det kommande året säkrade vi en kapitaltäckningsgaranti med våra huvudägare – Weland Stål AB, Agartha AB och Corespring New Technology AB. Denna garanti visar tydligt på våra huvudägares engagemang och fortsatt stöd av Heliospectra under denna kritiska fas av tillväxt och investeringar.

I maj omvandlade Energimyndigheten ett lån på SEK 9 miljoner från 2011 till ett bidrag. Konverteringen minskade Heliospectras räntebärande lån med SEK 9 miljoner och bidrog till öka våra övriga intäkter under andra kvartalet.  Detta stärkte vår finansiella stabilitet och ledde till ett positivt rörelseresultat på SEK 2 054 tusen under andra kvartalet 2024.

Andra kvartalet är alltid är ett relativt lugnt kvartal då belysningssäsongen på norra halvklotet börjar i september. Trots det var vår nettoförsäljning på 4,4 miljoner SEK lägre än förväntat på grund av förseningar i produktionen av våra nya ELIXIA- och DYNA-plattformar samt sena ordrar. Vi förväntar oss därför att försäljningen kommer att öka under Q3. Trots detta tillfälliga bakslag bibehöll vi en stark orderingång på 8 miljoner SEK under Q2, vilket innebär att vår totala orderingång för 2024 uppgår till strax under 35 miljoner SEK – 6,8 miljoner SEK mer än det totala orderintaget för föregående år. Vi var framgångsrika och vann testinstallationer med ledande odlare i Europa och Kanada, vilket kommer att ge oss en stark position när dessa kunder fattar sina investeringsbeslut nästa år.

Innan sommaren slutförde vi även migreringen till vårt nya ERP-system, vilket kommer att stödja vår framtida tillväxt. Vi har också slutfört flytten till vårt nya kontor i Göteborg där vi har ett representativt showroom för att visa upp alla våra produkter. Även om båda projekten skapade engångskostnader, lyckades vi ändå hålla våra kostnader nere. Med vårt produktutbud på plats är det nu dags att utöka vårt team för att stödja framtida tillväxt.

Det arbete som lagts under Q1 och Q2 har lagt grunden för en lovande andra halva av året. Vi sr fram emot en tillväxt som drivs av våra nya produktlanseringar och fördjupade kundrelationer. Framöver ser vi särskilt fram emot att utöka våra strategiska partnerskap. Vårt orubbliga engagemang för innovation, hållbarhet och kunders framgång förblir vår kärna när vi strävar efter våra långsiktiga mål.

Jag vill uppriktigt tacka våra aktieägare för deras orubbliga stöd, vilket framgår av kapitaltäckningsgarantin. Ert stöd är ovärderligt när vi navigerar genom denna avgörande period av tillväxt och investeringar.

När vi går in i Q3 fokuserar vi på att leverera enligt våra löften och utnyttja det momentum vi har byggt upp. Vi är väl positionerade för att uppnå våra mål och ser fram emot att dela ytterligare framgångar med er under de kommande månaderna.

Med tacksamhet,

Bonny Heeren,
VD och tillförordnad CFO

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 augusti 2024 kl. 08:30 CEST.

Heliospectra AB (publ) (Nasdaq First North Growth Market: HELIO) grundades 2006 i Sverige av växtforskare och biologer med visionen att göra kommersiell växtproduktion mer intelligent och resurseffektiv. Idag, med kunder på sju kontinenter, är Heliospectra världsledande inom intelligent belysningsteknik, ljuskontrollsystem och tjänster för växthus och kontrollerade odlingsmiljöer. I samarbete med odlare, tar Heliospectra fram kundanpassade LED-strategier och kontrollsystem för att automatisera produktionsplaner, förutsäga avkastning och övervaka växternas välmående och tillväxt med realtid-data och respons för att kunna leverera de konsekventa resultat odlare behöver.

Bolag HELIO är listat på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser.