Heliospectra introducerar ny modul-baserad LED-belysningslösning för skräddarsydda installationer

MITRA levererar hög prestanda, effektivitet och ett optimerat spektrum för vertikala odlingar, växthus, samt inomhusgrödor

GÖTEBORG, Sverige / SAN FRANCISCO, CA, 8 maj 2019

Heliospectra AB (publ) (OTCQB: HLSPY, FIRSTNORTH: HELIO), världsledande inom intelligent belysningsteknik för växthus och kontrollerade odlingsmiljöer, annonserar lanseringen av den nya MITRA-serien. Marknadens första riktigt modulbaserade LED-belysningslösning. Den enkla, strömlinjeformade MITRA-designen levererar ett högintensivt ljus med en effektivitet på upp till 2,7 μmol / J. MITRA är speciellt framtagen för plantor som cannabis och tomater som kräver ett intensivt ljus. De initiala linjära och fyrkantiga modulerna enkelt kombineras och skräddarsys för att passa också andra plantor och många olika odlingsmiljöer.

En skräddarsydd lösning för varje applikation

Heliospectras nya MITRA-serie har en modulbaserad design och en låg profil som gör det möjligt för odlare att integrera MITRA i kommersiella växthus, inomhusodlingar och vertikala installationer. Den nya designen bygger på 13 års marknadsledande innovation inom LED-belysning och ger odlare möjligheten att konfigurera fritt och anpassa för just sina egna behov. Inledningsvis kommer två versioner att introduceras:

• En fyrkantig design, optimerad för vertikala installationer och utformad för att ge en jämn ljusfördelning över en standardiserad odlingsbädd eller bänk. Designen riktar sig mot vertikala inomhusodlingar för såväl matgrödor som cannabis.

• En linjär design, specifikt utformad för att minimera eventuell skuggning i växthus och framtagen för att enkelt kunna ersätta befintlig traditionell/äldre belysning i växthus. Dess design är kompatibel med alla typer av montagestrukturer.

- MITRAs revolutionerande design möjliggör oändliga installationsmöjligheter och ger odlare möjlighet att skräddarsy sin odlingsanläggning baserat på behov, oavsett om det är en växthusmiljö eller inomhusodling, säger Karin Dankis, Director of Product Management and Engineering för Heliospectra. När vi tog fram MITRA arbetade vi tillsammans med odlare inom allt från sallader och örter till tomater och cannabis. På så sätt hade vi möjlighet att fullt ut diskutera, förstå och införliva feedback kring deras behov, ljuskrav och produktionsprocess i vår produkt. Samtidigt bibehöll vi vårt dedikerade fokus på att leverera en högkvalitativ produkt.

Riktat spektra och hög prestanda: Kraftfull och högeffektiv för överlägsen odling

MITRA är designad med högkvalitativa komponenter och toppmodern LED-teknik. Med en elektrisk effektivitet på upp till 2,7 μmol / J, förser MITRA odlarna med den höga ljusintensitet som deras plantor behöver, samtidigt som driftskostnaderna hålls extremt låga. Med fokus på både elektrisk effektivitet och förmåga att positivt påverka plantan, erbjuder de MITRA-modellerna ett högkvalitativt ljus genom tre tillgängliga spektra:

• Brett spektrum

• Vegetativt spektrum

• Blomningsspektrum

För att ytterligare anpassa sig till plantans olika odlingsstadier, är MITRA helt dimbar (0-10V via strömförsörjningen) och erbjuder dynamisk dimning och automatiserad ljusrespons genom full integration med Heliospectras marknadsledande kontrollsystem helioCORE™.

­- HelioCORE tillsammans med den nya MITRA-serien erbjuder odlar en enkel lågprofildesign i kombination med branschens mest avancerade och flexibla kontrollsystem. Odlarna har då möjlighet att styra och sätta upp automatiska scheman och ljusintensiteter som passar till en mängd olika grödor, så som sallad, tomater, örter och medicinala växter, förklarar Dankis.

En komplett lösning för odlare runt om i världen

Heliopectra erbjuder odlare en helhetslösning som kombinerar ljuskvalitet, kontroll, automatisering och plant- och ljusexpertis. Den integrerade lösningen förbättrar plantornas kvalitet och förkortar tid till skörd och produktionscykeln samtidigt som det ger en konsekvent och standardiserad avkastning.

Den nya MITRA-serien ansluter sig till Heliospectras snabbt växande produktportfölj som består av företagets fullt kontrollerbara ELIXIA, SIERA-light bars, HelioCORE™ -kontrollsystem och helioCARE™ -tekniska tjänster. Där målet är att leverera överlägsen produktkvalitet, prestanda och avkastning till kommersiella livsmedelsproducenter och licensierade cannabisodlare världen över.

- Marknaden för LED-belysning i odlingsmiljöer expanderar i linje med en växande marknad för växthus och inomhus odling. Speciellt cannabis- och vertikal odling driver på efterfrågan på effektiv och smartare teknik - inklusive LED-belysning, automatisering och kontroll. MITRA är den första i sitt slag och dess modulära uppbyggnad erbjuder en lösning för alla dessa segment. En högkvalitativ och lättanpassad lösning som levererar en överlägsen odlingsprestanda och ljuskontroll, säger Ali Ahmadian, VD, Heliospectra. Heliospectra fortsätter att ligga i framkant med avancerad, innovativ teknik och pålitliga, resurseffektiva och integrerade belysningslösningar.

MITRA kommer för första gången att visas på GreenTech monter 12.500 i Amsterdam den 11-13 juni 2019. Heliospectras säljteam och experter kommer att vara på plats för att diskutera nya innovationer och träffa odlare från hela världen. Missa inte chansen att boka en genomgång!

MITRA kommer att vara kommersiellt tillgänglig under sena delen av Q3 2019.

Redeye är Heliospectras certifierade rådgivare för Nasdaq First North  - www.redeye.se
Certifiedadviser@redeye.se | +46 (0)8 121 576 90

Heliospectra AB (publ) (OTCQB: HLS, FIRST NORTH: HELIO) är världsledande inom intelligent belysningsteknik, ljusstyrningssystem och relaterade tjänster för växthus och kontrollerade växthusmiljöer. Med visionen att göra kommersiell växtproduktion mer ansluten och resurseffektiv, integrerar Heliospectra anpassade LED-belysningsstrategier med realtidsrespons och artificiell intelligens för att skapa förutsägbara och pålitliga affärsprognoser och skörderesultat. Heliospectra grundades 2006 och engagerar sig i att hjälpa odlare och kommersiella matproducenter på sex kontinenter att konsekvent öka avkastningen och producera grödor som ser bra ut, högt näringsmässigt värde, standardiserat medicinsk kvalitet, och som har en längre hållbarhet, skörd efter skörd. Heliospectra har tilldelats flera internationella utmärkelser och erkännanden. För mer information, besök https://www.heliospectra.com.

Denna information lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 8:e maj 2019 kl.14.30 CET.