Heliospectras styrelse utser Bonny Heeren till permanent VD och tillförordnad CFO

Göteborg, Sverige, 28 februari 2023, kl. 14:15 CET

Heliospectra AB:s (publ) styrelse är glada att kunna meddela att de har utsett Bonny Heeren till permanent vd för Heliospectra. Bonny utsågs till tillförordnad vd den 1 januari 2022. Efter ett övergångsår för Heliospectra, både på strategisk och operativ nivå, har han nu accepterat tjänsten som permanent VD och kommer att tillträda sin nya roll från och med den 1 mars 2023. Samtidigt kommer Bonny även att ta över som tillförordnad CFO efter Annika Westlund som har beslutat att avgå.

Efter sin utnämning i januari 2022 genomförde Bonny en kritisk analys av Heliospectra, dess strategi och erbjudande vilket ledde till flera organisatoriska förändringar. Resultatet är ett avskalat och agilt företag, mer i samklang med branschen och med avsevärt minskade driftskostnader. Som ett resultat är Heliospectra nu redo att återta sin position som ledande inom smart belysning med ett robust trådlöst belysningssystem som ger kommersiella odlare högkvalitativa grödor, kontroll och betydande energibesparingar.

Förra veckan tillkännagav företaget MITRA Flex, företagets nya trådlöst styrda lampa med flexibelt mörkrött ljus. Med tre spektra i ett tillåter MITRA Flex odlare att fullt ut utnyttja alla fördelar med applikationsbaserad odling och mörkrött ljus. De mörkröda våglängderna har visats sig tillföra betydande värde för odlare av bland annat snittblommor, blommande krukväxter samt sallad och örter, där plantorna har visats reagera positivt på olika mörkröda ljusbehandlingar.

För att visa sin tilltro till Bonny har de tre större aktieägarna beviljat honom köpoptioner som en del av ett incitamentsprogram. Programmet innefattar 5 000 000 aktier under löptiden 1a februari till 30e april 2026. Köpoptionerna förvärvas till marknadsvärde enligt Black and Scholes optionsvärderingsmodell.

– Det senaste året har varit en resa. Jag är väldigt stolt över vårt team och vad vi har åstadkommit. Deras hårda arbete har resulterat i att Heliospectra erbjuder ett unik, smart och energibesparande belysningssystem framtaget för stora kommersiella installationer. Vi har uppdaterat och förbättrat vårt kontrollsystem helioCORE™ och färdigställt Adelphi, vår nya trådlösa konnektor framtagen för att integrera vår statiska belysning. Vi har lanserat och installerat vår nya MITRA X-plattform och trådlösa system hos odlare i Danmark, Nederländerna och Storbritannien och förra veckan lanserade vi vår nya MITRA Flex, en unik trådlöst styrd lampa med flexibelt mörkrött ljus. Vi har även skapat viktiga nätverk och kontakter med odlare och partners på den europeiska marknaden. Jag är säker på att Heliospectra nu har alla förutsättningar att växa till att bli en ledande aktör på marknaden för LED-odlingsbelysning och jag vill vara en del av det. Att investera i företaget kändes därför självklart, säger Bonny Heeren, vd för Heliospectra.

– Bonny har genomfört betydande positiva förändringar när det kommer till Heliospectra det senaste året, både på operativ och strategisk nivå. Han har en tydlig strategi för vart Heliospectra är på väg. Jag och resten av styrelsen är helt övertygade om att Bonny är rätt person för att föra Heliospectra till break-even och vidare. Vi är mycket glada över att han kommer att fortsätta leda Heliospectra in i vad vi anser en ljus framtid, säger Andreas Gunnarsson, styrelseordförande, Heliospectra.

Bonny Heeren började som styrelseledamot i Heliospectra i maj 2021. Innan dess hade han flera olika ledande befattningar inom Saint-Gobain Group, senast som divisionschef för hortikultur. Dessförinnan var han under flera år CFO för ett antal olika verksamheter inom Saint-Gobain. Han har också investerat i flera nystartade AgTech-bolag. Hans bakgrund har gjort det möjligt för honom att bygga upp en gedigen erfarenhet av den globala odlings- och växthusmarknaden och ett omfattande nätverk av odlare och leverantörer i Nederländerna.

Samtidigt har Annika Westlund beslutat att säga upp sig från sin tjänst som Heliospectras CFO. Nu när den mer betydande delen av omstruktureringen av Heliospectra är klar har Annika valt att fokusera på nya utmaningar och åtaganden. Som ett resultat av detta har styrelsen inlett en rekryteringsprocess och sökandet efter hennes efterträdare. Under övergångsperioden kommer Bonny Heeren, vd för Heliospectra, att kliva in som tillförordnad CFO från och med den 1 mars 2023.

I och med att Bonny tillträder sin nya roll kommer han samtidigt att avgå som styrelseledamot i Heliospectras styrelse.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Rebecca Nordin, Head of IR | +46 (0)72 536 8116 | ir@heliospectra.com

Denna information lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 28 februari 2023 kl. 14:15 CET.

Heliospectra AB (publ) (Nasdaq First North Growth Market: HELIO) grundades 2006 i Sverige av växtforskare och biologer med visionen att göra kommersiell växtproduktion mer intelligent och resurseffektiv. Idag, med kunder på sju kontinenter, är Heliospectra världsledande inom intelligent belysningsteknik, ljuskontrollsystem och tjänster för växthus och kontrollerade odlingsmiljöer. I samarbete med odlare, tar Heliospectra fram kundanpassade LED-strategier och kontrollsystem för att automatisera produktionsplaner, förutsäga avkastning och övervaka växternas välmående och tillväxt med realtid-data och respons för att kunna leverera de konsekventa resultat odlare behöver.

För mer information, besök https://www.heliospectra.com.

Bolag HELIO är listat på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser.