• Heliospectra/

Heliospectras VD Ali Ahmadian talar vid AVFs forum för inomhusodling under Urban Future Global Conference i Oslo

GÖTEBORG, Sverige / SAN FRANCISCO, CA, 17 maj 2019 -

Heliospectra AB (publ) (OTCQB: HLSPY, FIRST NORTH: HELIO), världsledande inom intelligent belysningsteknik för växthus och kontrollerade odlingsmiljöer, meddelar sitt deltagande i Association for Vertical Farmings (AVF) forum för inomhusodling som hålls tillsammans med Urban Future Global Conference i Oslo, Norge den 22-24 maj 2019. Heliospectras VD Ali Ahmadian kommer under onsdagen 22 maj att presentera nästa generationens vertikala odlingslösningar under temat "Vertical Farming 2.0: How light influences the future of food".

Forumet som går under temat "Unlocking potential of Indoor Farming in Future Cities" arrangeras av AVF och hålls den 22 till 23 maj i samarbete med Urban Future Global Conference i Oslo, Norge. Urban Future Global Conference är världens största event riktat mot "CityChangers" - beslutsfattare som aktivt, passionerat och genom olika innovationer strävar mot att göra städer mer hållbara. Eventet är en större satsning som anordnas i och med att Oslo 2019 är Europas gröna huvudstad.

AVFs forum kombinerar föreläsningar, diskussioner och workshops under två fulla dagar. Eventet är det enda forumet under Urban Future -konferensen som lägger särskilt fokus på innovativ livsmedelsproduktion.

Heliospectras VD Ali Ahmadian presenterar under onsdagen den 22 maj kl 11.10 och talar då om nästa generations vertikala odlingslösningar under temat "Vertical Farming 2.0: How light influences the future of food".

- Allteftersom städer fortsätter att expandera och befolkningsgraden ökar, ökar också intresset för vertikala odlingar och installationer bland odlare och entreprenörer. Kontrollerade odlingar och vertikala urbana odlingar förser odlare med kontroll och konsumenter med närproducerade, högkvalitativa matgrödor året runt. Vertikala odlingsanläggningar utvecklas ständigt och plantors behov av kvalitativt konstgjort ljus för att produktionen ska förbli effektiv är ett måste, säger Ali Ahmadian, VD Heliospectra. Heliospectra har 13 års forskning i ryggen med fokus på ljuskvalitet och plantrespons. Den kunskapen i kombination med vår tekniska expertis inom belysningsautomation och kontroll gör att vi har god förståelse för vad nästa generation av vertikala odlare behöver och kan erbjuda en lösning som passar deras behov.

Heliospectras portfölj av SIERA- light bars, intelligenta LED-belysningslösningar, helioCORE™ -kontrollsystem och helioCARE™ -tekniska tjänster adresserar kommersiella odlares behov över hela världen och bidrar till ett hållbart jordbruk och framtidens vertikala- samt kontrollerade odlingsmiljöer.

För mer information om Heliospectras holistiska syn på automation av belysning i kontrollerade och vertikala odlingar missa inte Ali Ahmadians intervju med AVF på deras hemsida.

Redeye är Heliospectras certifierade rådgivare för Nasdaq First North  - www.redeye.se
Certifiedadviser@redeye.se | +46 (0)8 121 576 90

Heliospectra AB (publ) (OTCQB: HLS, FIRST NORTH: HELIO) är världsledande inom intelligent belysningsteknik, ljusstyrningssystem och relaterade tjänster för växthus och kontrollerade växthusmiljöer. Med visionen att göra kommersiell växtproduktion mer ansluten och resurseffektiv, integrerar Heliospectra anpassade LED-belysningsstrategier med realtidsrespons och artificiell intelligens för att skapa förutsägbara och pålitliga affärsprognoser och skörderesultat. Heliospectra grundades 2006 och engagerar sig i att hjälpa odlare och kommersiella matproducenter på sex kontinenter att konsekvent öka avkastningen och producera grödor som ser bra ut, högt näringsmässigt värde, standardiserat medicinsk kvalitet, och som har en längre hållbarhet, skörd efter skörd. Heliospectra har tilldelats flera internationella utmärkelser och erkännanden. För mer information, besök https://www.heliospectra.com.

Denna information lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 17:e maj 2019 kl.14.00 CET.