Svenskarna kastar mer mat vid jul än resten av året

Julbord med julskinka, Janssons frestelse, prinskorv och lussekatter är något de flesta av oss ser fram emot. Men trots det hamnar mycket av den traditionella julmaten i soptunnan, visar en ny undersökning från matkasseföretaget HelloFresh. Nästan var tredje svensk kastar mer mat vid jul än vid andra tider på året.

Ett julbord dignande av traditionell julmat är för många själva sinnebilden av en god jul. Men trots svenskarnas ökade fokus på matsvinn de senaste åren hamnar mycket av skinkan, grönsakerna och potatisen i soptunnan. En ny undersökning från HelloFresh visar att nästan var tredje svensk slänger mer mat vid jul än vid andra tider på året. Och det trots att undersökningen också visar att i stort sett alla svarande (96%) äter rester under julperioden.Med undersökningen har HelloFresh tittat närmare på svenskarnas matvanor vid jul, inklusive vår inställning till matsvinn och julmatsrester.

– Jul är en speciell tid för de flesta av oss. En tid då vi kan njuta av att umgås med våra nära och kära, äta god mat tillsammans och såklart titta på Kalle Anka. Men tyvärr kan vi också se att särskilt runt jul ökar matsvinnet. Just svinn är en allt större utmaning och något som vi vill lägga ännu mer fokus på, säger Kristian Hald, VD för HelloFresh i Norden.

Tendensen att slänga mer mat vid jul är inte heller något som svenskarna själva uppskattar. Enligt undersökningen mår tre av fyra av de tillfrågade dåligt om de slänger mat. Kopplat till detta kommer därför HelloFresh att skapa ett nytt receptuniversum, som en del av kampanjen "Receptet för en grönare jul". Tanken är att kampanjen ska bidra med inspiration till hur du får ut det mesta av dina julbordsrester.

Initiativet kommer att lanseras i Sverige och Danmark, och för varje land kommer sex recept att utvecklas baserat på data om vilka ingredienser invånarna handlar respektive slänger mest av. Recepten kommer att innehålla inspiration till frukost, lunch och middag. Länk till hemsida finns här.

Topp 10 - Julmaten svenskar oftast har rester kvar av efter julmiddagen:

1. Julskinka (61%)
  2. Sill (43%)
  3. Prinskorv (40%)
  4. Köttbullar (40%)
  5. Janssons frestelse (34%)
  6. Lax (24%)
  7. Lussekatter (19%)
  8. Julgröt (18%)
  9. Kål – röd, brun, grön (17%)
  10. Revbensspjäll (15%)

Om undersökningen
Undersökning genomfördes av opinionsinstitutet Censuswide på uppdrag av HelloFresh i september till oktober 2020 och hade 1 007 respondenter i Sverige, där samtliga var 18 år eller äldre.

För mer information, vänligen kontakta:
Fie Pedersen, Nordic Brand Manager
HelloFreshGroup

press@hellofresh.se
www.hellofresh.se

HelloFresh SE är världens ledande leverantör av matkassar med verksamhet i USA, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Australien, Österrike, Schweiz, Kanada, Nya Zeeland, Sverige, Frankrike och Danmark. Under första kvartalet 2020 levererade HelloFresh mer än 111 miljoner måltider och hade 4,18 miljoner aktiva kunder. HelloFresh grundades i Berlin i november 2011 och noterades på Frankfurtbörsen i november 2017. HelloFresh har kontor i New York, Berlin, London, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Paris och Köpenhamn.

Taggar: