Åtta av tio värdesätter grönlistad fisk i matbutiken

Hela 85 procent av svenskarna tycker att det är viktigt att matbutikerna erbjuder fisk och skaldjur som är grönlistade enligt WWF:s definition. Det visar en Sifo-undersökning som Hemköp låtit göra. Hemköp har satsat på att förbättra sortimentet på miljömärkt fisk och dessutom slutat helt med fisk som är rödlistad enligt WWF.

- Vi är en livsmedelskedja som finns i hela landet och vi säljer årligen flera tusen ton fisk och skaldjur i våra butiker. När nu världens fiskebestånd hotas av överfiskning känns det viktigt att ta vårt ansvar och visa att vi bryr oss, säger Stefan Olsson, försäljnings- och sortimentschef på Hemköp. Till påsk är lax och sill populärt på matbordet och Hemköp räknar med att sälja ungefär 30 ton lax och 100 000 burkar sill under helgerna. Sill är ett utmärkt miljöalternativ som dessutom är väldigt hälsosamt. När det gäller lax försöker Hemköp alltid se till att det finns ett KRAV-märkt alternativ. I samband med påsken har Hemköp uppdaterat broschyren ”Välj fisk & skaldjur!” i butikerna i syfte att förenkla inköpen av fisk och tipsa om olika recept. - När kunderna kommer för att handla hos oss till påsk känns det viktigt att vi hjälper dem att göra miljömedvetna val. Vi ska alla kunna njuta av påskhelgen med god mat och då känns det extra bra att veta att vi erbjuder bra produkter, säger Elisabet Green Karlsson, marknadschef. Hemköp ingår i Axfood och arbetar efter samma miljöpolicy. Hemköp fattade beslut om en ny fiskpolicy 2008 där en av hörnstenarna är att inte sälja rödlistad fisk med utgångspunkt från WWF:s fiskguide. Läs mer om WWF:s fiskguide här: http://www.wwf.se/v/hav-kust/l/1243694-fiskguiden-2009-kampanjsida Läs mer om Sifo-undersökningen och Hemköps fiskpolicy i bilagan nedan. För mer information, kontakta: Elisabet Green Karlsson, marknadschef Hemköp: 08-553 990 57 Ingmar Kroon, presschef Axfood: 08-553 998 21

Taggar: