Årsstämma i Hifab Group AB (publ)

Aktieägarna i Hifab Group AB (publ), 556394-1987 kallas härmed till årsstämma måndagen den 11 maj 2020 kl.17:00 Hifabs huvudkontor, Sveavägen 167, 3 tr. i Stockholm.

Anmälan
Aktieägare som önskar delta i årsstämman skall dels vara införd i den av Euroclear förda aktieboken den 5 maj 2020, dels anmäla sig hos bolaget senast fredag den 8 maj 2020 kl.12:00.

Anmälan kan göras per post till Hifab Group AB, Att: Emma-Lisa Runius, Box 19090, 104 32 Stockholm, på telefon 010-476 60 00 eller via e-post hifabgroup@hifab.se. Ange vid anmälan namn, adress, telefonnummer, person/organisationsnummer, aktieinnehav och uppgifter om eventuella ombud/biträden (högst två enligt bolagsordningen). Aktieägare som har förvaltarregistrerade aktier måste tillfälligt omregistrera dessa för att kunna delta i stämman.

I det fall aktieägare avser att låta sig företrädas genom ombud bör fullmakt och övriga fullmaktshandlingar biläggas anmälan. Fullmaktsformulär finns tillgängliga på bolagets hemsida www.hifab.se samt sänds till aktieägare som begär det och uppger sin postadress eller e-post.

Aktiekapitalet i moderbolaget fördelar sig på 1 562 666 A-aktier och 59 276 246 B-aktier.
A-aktier medför 10 röster och B-aktier 1 röst.

Information om åtgärder med anledning av coronaviruset
Med anledningen av osäkerheten kring coronaviruset kommer Hifab Group AB att vidta nödvändiga åtgärder för att minska spridningsrisken i samband med årsstämman. Det kommer till exempel inte att erbjudas någon förtäring och sedvanliga anföranden kommer att minimeras. Uppdaterad information om vilka eventuella ytterligare åtgärder som vidtas publiceras på bolagets hemsida: www.hifab.se.

Förslag till dagordning

1. Val av ordförande vid stämman
  2. Upprättande och godkännande av röstlängd
  3. Val av justeringsmän
  4. Godkännande av dagordning
  5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  6. Verkställande direktörens rapport samt framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt av koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse
  7. Beslut om fastställande av resultat- och balansräkning samt av koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen
  8. Beslut om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen
  9. Beslut om ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktörer
  10. Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorerna
  11. Val av styrelse, styrelseordförande och revisorer samt eventuella revisorssuppleanter
  12. Styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
  13. Styrelsens förslag till bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission
  14. Stämmans avslutande

Beslutsunderlag
Ordförande vid stämman (punkt 1)
Karin Annerwall Parö föreslås som ordförande vid årsstämman.

Utdelning (punkt 8)
Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2019.

Styrelsearvode och revisionsarvode (punkt 10)
Arvode till styrelsen föreslås, i likhet med f.g. år, utgå med ett belopp om 90 000 kronor per ordinarie ledamot och 200 000 kronor till styrelsens ordförande. Arvode till revisor utgår enligt godkänd räkning.

Styrelse och revisorer (punkt 11)
Årsstämman 2020 föreslås att besluta om omval av styrelseledamöterna Tomas Hermansson, Karin Annerwall Parö, Carl Östring och Petter Stillström samt omval av styrelseordförande Karin Annerwall Parö. Nyval av Mikael Sjölund föreslås. Som revisor föreslås omval av Deloitte, som har utsett Johan Telander som huvudansvarig revisor.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare (punkt 12)
Styrelsens förslag till riktlinjer för lön och annan ersättning till ledande befattningshavare innebär i huvudsak att den sammanlagda ersättningen skall vara marknadsmässig och konkurrenskraftig och att framstående prestationer skall reflekteras i totalersättningen. Förmånerna skall utgöras av fast lön, eventuell rörlig ersättning, övriga sedvanliga förmåner och pension. Den rörliga ersättningen skall baseras på utfallet i förhållande till uppsatta mål och sammanfalla med aktieägarnas intressen. Pensionsförmåner skall vara antingen förmåns- eller avgiftsbestämda samt normalt ge rätt att erhålla pension vid 65 års ålder. Styrelsen skall äga rätt att frångå riktlinjerna om styrelsen bedömer att det i ett enskilt fall finns särskilda skäl som motiverar det.

Bemyndigande, nyemission (punkt 13)
Styrelsen föreslår att stämman bemyndigar styrelsen, för tiden intill nästa årsstämma att för finansiering av förvärv av bolag eller rörelser, fatta beslut om nyemission, vid ett eller flera tillfällen, av totalt högst 3 000 000 aktier av serie B. Styrelsen skall därvid äga rätt att avvika från aktieägares företrädesrätt. Emission skall även kunna ske genom s.k. apportemission.

Övrigt
För beslut enligt förslagen i punkt 13 erfordras biträde av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman. Årsredovisning och revisionsberättelse samt styrelsens fullständiga förslag hålls tillgängliga hos bolaget samt på www.hifab.se senast två veckor före stämman och sänds till de aktieägare som så önskar och uppger sin adress. Handlingar kommer även att finnas tillgängliga på stämman.

Stockholm 8 april 2020
Hifab Group AB (publ)

Patrik Schelin, CEO

Hifab erbjuder tjänster för projektledning och strategisk rådgivning inom bygg- och anläggningsbranschen. Hifab grundades redan 1947 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Koncernen har ca 300 medarbetare fördelade på 12 kontor i Sverige, 2 internationella kontor och projektverksamhet i ett tiotal länder. Omsättningen är ca 360 MSEK. Hifabs Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. Tel: +46 8 5030 1550. E-post: CA@mangold.se