Bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2008

Fortsatt kraftig förbättring av lönsamheten i Hifab.

Oktober-december, fjärde kvartalet i sammandrag

- Nettoomsättningen uppgick till 133 (104) MSEK, en positiv förbättring med 27,9% jämfört med föregående år. Justerat för det omvända förvärvet är omsättningsökningen 14,4%
- Rörelseresultatet i konsultverksamheten visade en förbättring till 5,5 (5,0) MSEK
- Resultat efter finansiella poster uppgick till 7,0 (3,7) MSEK

2008 i sammandrag

- Nettoomsättningen uppgick till 435,6 (369) MSEK, en förbättring med 18% jämfört med föregående år. Justerat för det omvända förvärvet är förbättringen 14,2%
- Rörelseresultatet i konsultverksamheten ökade till 18,9 (2,5) MSEK
- Resultat efter finansiella poster ökade till 17,5 (1,1) MSEK
- Resultat per aktie uppgick till 0,52 (-0,47) MSEK
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till -10,3 (-8,2) MSEK

Väsentliga händelser under året

- Hifabs aktieägare accepterade budet från Thalamus Networks AB och köpet genomfördes per den 23 september. Den beslutade nyemissionen på 20 300 000 aktier genomfördes under kvartal 4.
- Affärsområde Miljöteknik fick i uppdrag av LKAB att leda strukturgeologiska undersökningar i och runt Kirunagruvan. Bakgrunden är att öka kunskapen kring instabila zoner i berget.
- People to People fick förtroende i nytt ramavtal med ZeroChaos.
- Hifab Group är sedan november noterat på OMX First North.
- Hifab Oy har vunnit flera stora projekt i Afrika relaterade till landsbygdens elektrifiering. Projekten spänner över både systemuppbyggnad och ren rådgivning på ministerienivå till faktisk utbyggnad av eldistribution. Projekten återfinns i Etiopien och Gahna med sammanlagd projektvolym över 20 MSEK.
- Projekteringen av ”Förbifart Stockholm” vanns av ett konsortium i vilket Hifab svarar för Projekteringsledningen. Uppdraget är 2 årigt och leder fram till arbetsplan och systemhandlingar för en investering på 25 miljarder.
- Hifabs kontor i Göteborg är engagerade av Banverket för utbyggnaden av dubbelspåret mellan Göteborg och Trollhättan. Utbyggnaden kommer att pågå t.o.m. 2012 med möjlighet till förlängning