Fiberdata gör ny storaffär i Linköping värd 18 MSEK

Fiberdata gör ny storaffär i Linköping värd 18 MSEK Linköping Kraftnät har tecknat ramavtal med Fiberdata om förläggning och kontaktering av optisk fiberkabel till Linköpings stadsnät. Ramavtalet löper fram till juni 2004, med option på ytterligare ett år. Värdet av Fiberdatas åtaganden beräknas till 18 miljoner kronor. Fiberdata befäster genom avtalet sin redan mycket starka ställning på stadsnätsmarknaden. Linköping har ett av Sveriges mest fibertäta stadsnät, byggt på fiber sedan slutet av 80-talet. Fiberdata ska utföra arbeten för att underlätta stadsnätets tillväxt och skapa möjlighet att koppla på fler kunder. Fiberdata bistår med tjänster i form av förläggning, kontaktering, projektering, dokumentation och komplexa arbeten i driftade förbindelser. - Vi har varit med i stadsnätssvängen länge och har vuxit kraftigt. Vi behöver en partner med hög kompetens och erfarenhet av stora stadsnät, som de har av vårt. Fiberdata är en av de få leverantörer vi valt att anlita, säger Stefan Harrysson, planeringschef och koordinator Utsikt Linköping AB. Stadsnätet når idag, direkt eller via tjänsteleverantörer, omkring 150 företag, 400 villor och 10 000 lägenheter. - Att vi får förtroendet att fortsätta leverera till Linköping, ett av Sveriges äldsta och mest aktiva stadsnät, är både viktigt och mycket glädjande, säger Torbjörn Eriksen, vd Fiberdata. Vi har en speciell position på marknaden, där vi aktivt arbetar med kundspecifika lösningar. Kontraktet är en bekräftelse på att Fiberdata håller kvalitet i leveranserna. För mer information kontakta Torbjörn Eriksen, vd Fiberdata AB, 08-635 95 35, 0703-24 95 35, torbjorn.eriksen@fiberdata.se Stefan Harrysson, planeringschef/koordinator Utsikt Linköping AB, 013-20 81 31, stefan.harrysson@tekniskaverken.se Sonja von Lochow, pr-ansvarig Fiberdata, 08-96 05 95, 0730-39 15 13, sonja.von.lochow@fiberdata.se Se www.fiberdata.se för pressmeddelanden och bildarkiv. Om Linköpings stadsnät Bredbandssatsningen i Linköping startade 1995 och har under de senaste åren expanderat kraftigt. Numera utgör verksamheten ett eget dotterbolag inom Tekniska Verken i Linköping, kallat Utsikt Linköping AB. Målet är inte bara att tillhandahålla ett stadsnät med snabba kommunikationer, utan även att samarbeta med tjänsteleverantörer, som kan erbjuda innehåll i nätet. Tekniska Verken i Linköping AB ägs av Linköpings kommun. Koncernen består av ett moderbolag samt sex dotterbolag. Koncernen är verksam inom en rad områden som på olika sätt rör samhällets tekniska service: el, fjärrvärme, fjärrkyla, vatten och avlopp, avfallsbehandling, gatubelysning, entreprenader, biogas, bredband och IT. Om Fiberdata Fiberdata firar 20-årsjubileum i år. Sedan starten 1982 bygger Fiberdata stora nätverk och levererar infrastruktur för data- och telekommunikation. Affärsidén är att vara "bäst i klassen" genom att fokusera på kvalificerade kommunikationslösningar med teknik i den absoluta frontlinjen. En unik möjlighet att kombinera standardlösningar med kundspecifika lösningar ger Fiberdata en speciell position på marknaden. Fiberdata omsatte 323 Mkr under 2001. Fiberdata ingår sedan 2002 i Thalamuskoncernen och består av huvudenheterna Integration, Installation och Konsult. Om Thalamus Networks AB (www.thalamus.se). Thalamuskoncernen, där Fiberdata ingår, erbjuder fastighets- och nätägare samt boende bredbandsbaserade IT-tjänster som skapar grunden för effektiv fastighetsdrift, säker och snabb kommunikation och ett ökat fastighets- och nätägarvärde. Thalamus Networks är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Företaget har funnits sedan 1987 och har totalt 210 anställda i Sverige och Norge. I Thalamus Networks ingår förutom Fiberdata dotterbolagen Thalamus Operations AB och Thalamus Consulting AB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/09/20021009BIT00180/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/09/20021009BIT00180/wkr0002.pdf