Kvartalrapport januari-mars 2010

Januari-mars, första kvartalet i sammandrag • Nettoomsättningen uppgick till 112,7 (128,6) MSEK, en minskning med 12 % jämfört med föregående år. • Rörelseresultatet i verksamheten uppgick till 2,6 (5,5) MSEK • Resultat efter finansiella poster uppgick till 2,2 (5,9) MSEK • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2,5 (2,1) MSEK • Resultat per aktie uppgick till 0,04 (0,14) SEK Väsentliga händelser under första kvartalet Stockholms Lokaltrafik har beslutat om upprustning av Djurgårdslinjen och dragning av ny spårväg på Hamngatan i Stockholm. Spårvägen skall tas i drift i tid till kronprinsessan Victorias bröllop i juni 2010. Hifab har erhållit uppdrag som produktions- och byggledare för dessa mark- och gatuarbeten. Hifab har erhållit byggledningsuppdrag av Vägverket Region Syd för byggande av väg 50 mellan Mjölby och Motala. Objektet omfattar 28 km ny väg, 8 nya trafikplatser och 40 nya broar. Projektet är kostnadsberäknat till 1800 mkr och beräknas vara färdigställt 2013-12-31. Hifab har tecknat ramavtal med Västfastigheter, Distrikt Göteborg som förvaltar samtliga större sjukhus i Göteborgsregionen inkl. Mölndals sjukhus. Ramavtalet avser projektledning samt kontroll och besiktning under perioden 2010-2013. Norges största konferenshotell ska byggas i den gamla Østbanehallen i Oslo. Rom Eiendom AS, som är ett av Norges största fastighetsbolag, har engagerat Hifab A/S för att leda projektet och projekteringen. Vid styrelsemöte i Hifab Middle East Ltd (50% ägande) i Saudi Arabien beslöts i januari att verksamheten ska avvecklas. Det genomförs i takt med att pågående uppdrag slutförs under våren.