HKScans nationella distributionscentrum i Linköping tas över i egen drift

Från den 1 januari 2016 tar HKScan över driften och vidareutvecklingen från Bring Frigo, av sitt egna nationella distributionscentrum i Linköping. Företaget äger redan idag den byggnad och automationsutrustning som används. Befintlig personal erbjuds ny anställning hos HKScan.

I ca 10 år har HKScan och Bring Frigo haft ett nära samarbete avseende HKScans svenska kyllager. Från 2005-2009 drev Bring Frigo delar av HKScans kyllagerverksamhet i Brings lager i Jönköping. Och från 2010 och framåt har Bring Frigo stått för den operativa driften av HKScans nationella distributionscenter i Linköping (även kallat NDC).

Under uppbyggnaden och stabiliseringen av verksamheten på NDC samt de efterföljande första åren av drift, har Bring Frigo varit en strategisk partner till HKScan och båda parter har lärt sig mycket i det gemensamma utvecklingsarbetet på NDC.

- Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med Bring Frigo. Aktuell förändring där drift och vidareutveckling av NDC övertas, är ett naturligt steg i HKScans affärsstrategi. Vårt nationella distributionscentrum utgör en viktig del i företagets kärnverksamhet och har nära koppling till den dagliga produktionen, berättar Tomas Stefenson, direktör för Supply Chain, HKScan Sweden.

För att säkerställa att viktig kompetens fortsätter på NDC, kommer befintlig personal att erbjudas ny anställning hos HKScan Sweden. Samtidigt kommer det goda samarbetet med Bring Frigo fortsätta inom transporter och fryslager.

- Jag vill passa på att tacka alla inblandade på Bring Frigo för ett mycket gott arbete de senaste 10 åren. Från HKScan önskar vi medarbetarna på NDC, som byter företag vid årsskiftet, varmt välkomna, säger Tomas Stefenson, direktör för Supply Chain, HKScan Sweden.

Tomas Stefenson, Supply Chain-direktör hos HKScan Sweden. Tfn: 013-23 45 20
HKScan mediejour. Tfn: 08-725 85 10

OM HKSCAN
HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. De mest kända varumärkena i Sverige är Scan och Pärsons. Våra kunder finns inom detaljhandeln samt food service-, industri- och exportsektorerna. Våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar produkter till ca 50 länder. År 2014 hade HKScan en omsättning på cirka 2,0 miljarder euro och omkring 7 700 anställda.