Jari Latvanen utnämnd till verkställande direktör för HKScan-koncernen

Detta pressmeddelande är översatt från börsmeddelandet ursprungligen på engelska och finska.

HKScans styrelse har utnämnt Jari Latvanen (52), MBA, till verkställande direktör för HKScan Abp. Han kommer till HKScan närmast från Stora Enso där han varit chef för Consumer Board-divisionen och medlem i ledningsgruppen sedan början av 2015. Hans tidigare karriär omfattar posterna som verkställande direktör för Findus Nordic, olika ledningsuppgifter inom Nestlé och försäljnings- och kommersiell direktör för HK Ruokatalo (nuv. HKScan Finland Ab) åren 1995–2000.

”Jari Latvanen har gedigen erfarenhet av hela livsmedelskedjan – från jord till bord” säger Mikko Nikula, styrelseordförande på HKScan. ”Han har arbetat framgångsrikt i ledningen av globala konsumentvaruföretag och har erfarenhet av att arbeta på HKScans hemmamarknader. Jag anser att vi under Jaris ledning kan fortsätta utveckla HKScan i konsument- och kundorienterad riktning och på så sätt ytterligare stärka bolaget för såväl medarbetare som kunder och ägare.”

”Det känns fint att komma tillbaka till HKScan” kommenterar Jari Latvanen utnämningen, ”och att få arbeta med god mat igen. När jag började på HK Ruokatalo i mitten av 1990-talet var det stora omställningar som pågick inom bolaget i Finland. I dag är det fråga om globala förändringar som sker både inom livsmedelsindustrin och detaljhandeln. Marknaden ändras snabbt och mat är mera trendigt än någonsin.”

”HKScans högkvalitativa produkter, kända varumärken, hållbara verksamhet och kompetenta medarbetare är exakt sådana resurser som behövs för att vi ska klara oss i den föränderliga konkurrensmiljön och med vilka bolaget kan utvecklas vidare i den riktning som styrelsen har fastställt”, säger Jari Latvanen.

HKScan Abp

För mer information:
– Mikko Nikula, styrelseordförande, HKScan Abp
– Jari Latvanen, utnämnd verkställande direktör för HKScan
För kontakt, begär samtal via koncernens kommunikationsdirektör Marja-Leena Dahlskog, tfn +358 10 570 2142

Presskonferens i dag, den 27 maj 2016, kl. 14.00 i Helsingfors: En presskonferens om utnämningen av verkställande direktör för HKScan Abp hålls i dag, fredagen den 27 maj 2016 kl. 14 i Helsingfors, i konferenslokalen på Hotel Haven, Unionsgatan 17. Vi ber dem som tänker delta i presskonferensen anmäla sig till kommunikationsdirektör Marja Siltala, marja.siltala@hkscan.com (tfn +358 10 570 2290). Hon lämnar också ytterligare upplysningar om presskonferensen.

HKScan är den ledande experten på kött i Norden. Vi säljer, marknadsför och producerar ansvarsfullt producerade, högkvalitativa gris-, nöt-, fjäderfä- och lammprodukter, förädlade köttprodukter samt färdigmat under starka varumärken. Våra kunder finns i sektorerna detaljhandel, livsmedelstjänster, industri och export och våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till närmare 50 länder. År 2015 var omsättningen cirka 1,9 miljarder euro och koncernen hade cirka 7 400 anställda. www.hkscan.com