Årets bästa slutavverkare 2012

Report this content

Sedan flera år har Holmen Skog inom region Norrköping delat ut pris till ”Bäste gallrare”. Nytt för i år är att även ”Bäste slutavverkare” utses. Årets vinnare av Holmen Skogs slutavverkningspris inom region Norrköping är K-G Gustafssons Skogsavverkning.

Syftet är att lyfta fram goda insatser inom skogsbruket.

- Våra slutavverkningsgrupper hanterar varje år omfattande volymer med mycket stora virkesvärden. Vi vill premiera bra virkestillredning och hög kvalitet i avverkningsarbetet, säger Per Olsson, skogschef vid Holmen Skog, region Norrköping.

Ett antal viktiga kriterier följs upp och poängsätts. Dessa är modulträffar, andel vrak, precision i mätning, samt precision i skotarrapportering. Även miljömässiga kriterier bedöms. Första pris tilldelas K-G Gustafssons Skogsavverkning. Ägare är Karl Gunnar Gustafsson, Finspång, och företaget är verksamt inom Holmen Skogs distrikt Egen Skog.

Motiveringen lyder:
”K-G Gustafssons Skogsavverkning får priset bästa slutavverkningsgrupp 2012 för ett kvalitetsmässigt väl genomfört slutavverkningsarbete, hög produktion och en högklassig virkestillredning.”

Andra pris tilldelas Sörmlandslaget, också på Holmens Skogs distrikt Egen skog. Sörmlandslaget är Holmen Skogs egen maskin med anställda förare.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Per Olsson, skogschef, Holmen Skog, Norrköping, tel 011- 23 61 68
Per Kjellgren, t f produktionschef, Holmen Skog, Norrköping, tel 011-23 60 92