Holmen uppför storskalig vindkraft på egen mark

Holmens styrelse har idag fattat beslut om att uppföra Blåbergsliden vindkraftpark på egen mark utanför Skellefteå. Investeringen uppgår till 1,3 miljarder och omfattar 26 vindkraftverk med en total effekt om 143 MW.

För Holmen är etablering av storskalig vindkraft ett naturligt komplement till vår reglerbara vattenkraft. Det är också ett bra sätt att få ut mervärde från vårt skogsägande, samtidigt som tillskott av förnybar el är positivt för Sverige och för klimatet, säger Henrik Sjölund, VD och koncernchef Holmen.

Den växande skogen och de förnybara produkter som produceras i Holmens industrier bidrar tillsammans med bolagets satsning på vindkraft till ett mer hållbart samhälle. Genom investeringen i Blåbergsliden ökar Holmen produktionen av förnybar energi med 35 % till drygt 1 600 GWh. Detta är ett betydande steg i utvecklingen av Holmens energiaffär. Som en naturlig följd tar Fredrik Nordqvist, affärsområdeschef Energi, plats i Holmens koncernledning.

– Energimarknaden i Europa är under omställning drivet av klimatfrågan. Politikerna har beslutat att fossilkraften i EU ska fasas ut och ersättas av förnybar energi. Som stor markägare har vi en unik möjlighet att utveckla vindkraftsprojekt i egen regi och när nu produktionskostnaden för vindkraft har sjunkit väsentligt tack vare den tekniska utvecklingen ser vi att vi kan få en bra avkastning på att investera i vindkraft, säger Henrik Sjölund, VD och koncernchef Holmen.

Blåbergsliden uppförs i samarbete med leverantören GE Renewable Energy och förväntas tas i bruk mot slutet av 2021. Holmens ansökan för en vindkraftpark i närliggande Blisterliden är under prövning och tillstånd kan troligen erhållas under 2020. Parallellt förbereds tillståndsansökningar för ytterligare vindkraft på Holmens mark i södra och mellersta Sverige.

Henrik Sjölund, VD och koncernchef, Holmen, tel. 08 – 666 21 05
Stina Sandell, Hållbarhets- och kommunikationsdirektör, Holmen, 073 986 51 12

Denna information är sådan information som Holmen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 december 2019 kl. 18.00 CET.

Holmens affärsidé är att äga och förädla skog. Skogsinnehavet utgör basen för verksamheten, ett kretslopp där råvaran växer och förädlas till allt från trä för klimatsmart byggande till förnybara förpackningar, magasin och böcker. Skogen brukas för att ge god årlig avkastning och stabil värdetillväxt medan industrin drivs med fokus på lönsamhet och ökad förädling. 2018 uppgick Holmens omsättning till drygt 16 Mdr och antalet medarbetare till cirka 3 000. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap. För mer information besök oss på holmen.com.

Citat

För Holmen är etablering av storskalig vindkraft ett naturligt komplement till vår reglerbara vattenkraft. Det är också ett bra sätt att få ut mervärde från vårt skogsägande, samtidigt som tillskott av förnybar el är positivt för Sverige och för klimatet.
Henrik Sjölund, VD och koncernchef Holmen