Holmens bokslutsrapport för 2021

Resultat per aktie, kr 5,4 4,7 3,2 18,5 12,2
Rörelsemarginal, %* 25 23 14 21 15
Redovisat värde skogstillgångar 47 080 43 693 43 202 47 080 43 202
Kassaflöde före investeringar och förändringar i rörelsekapital 704 980 369 3 375 2 411
Nettoskuld i % av eget kapital 9 10 10 9 10

*Exklusive jämförelsestörande post i K4-21 och K3-21, se vidare på sida 16.

• Rörelseresultatet för 2021 uppgick till 3 731 (2020: 2 479) Mkr. Exklusive jämförelsestörande post avseende skadad turbin vid kartongbruket i Workington ökade rörelseresultatet med 1 582 Mkr till 4 061 Mkr till följd av högre priser för trävaror och expansion av trävaruaffären.
  • Fjärde kvartalets rörelseresultat exklusive jämförelsestörande post uppgick till 1 185 Mkr jämfört med 1 129 Mkr i tredje kvartalet. Resultatet påverkades positivt med drygt 200 Mkr från försäljning av en engelsk skogsfastighet men negativt av lägre trävarupriser.
  • Resultatet efter skatt uppgick under 2021 till 3 004 (1 979) Mkr, vilket motsvarar ett resultat per aktie om 18,5 (12,2) kronor.
  • Priserna på skogsfastigheter har fortsatt att stiga under 2021 vilket inneburit att det redovisade värdet på koncernens skogstillgångar vid den årliga omvärderingen ökade 9 procent från 43 202 Mkr vid årets början till 47 080 Mkr.
  • Styrelsen föreslår en ordinarie utdelning om 7,50 kronor per aktie och en extra utdelning om 4 kronor per aktie.

För ytterligare information kontakta:
Henrik Sjölund, VD och koncernchef, tel 08 666 21 05
Anders Jernhall, vice VD och CFO, tel 08 666 21 22
Stina Sandell, Hållbarhets- och kommunikationsdirektör, tel 073 986 51 12

Denna information är sådan information som Holmen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande fredagen den 28 januari 2022 kl. 11.15.

Holmens verksamhet utgår från skogens kretslopp och de förnybara produkter vi kan skapa av det. Våra affärsområden är Skog, Energi, Trävaror, Kartong och Papper. Vi är 3 500 medarbetare som skapar värde för aktieägare, kunder och samhälle. Vår omsättning uppgick 2021 till drygt 19 Mdr och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Välkommen att besöka holmen.com för mer information.