Holmens delårsrapport januari-juni 2020

Rörelsemarginal, % * 14,1 14,0 13,2 14,0 14,1 13,8
Avkastning på sysselsatt kapital, % * 5,0 5,7 8,6 5,4 9,2 8,9
Avkastning på eget kapital, % * 4,1 4,9 7,7 4,5 8,1 7,8
Kassaflöde före investeringar och förändringar i rörelsekapital 693 615 884 1 307 1 539 2 727
Nettoskuld i % av eget kapital 7 9 14 7 14 9

* Exklusive jämförelsestörande poster 2019.

• Rörelseresultatet för januari-juni uppgick till 1 170 (januari-juni 2019: 1 217) Mkr. Resultatet påverkades negativt av prisnedgångar och produktionsbegränsningar inom papper men det uppvägdes till stor del av högre resultat från kartong och skog.
  • Jämfört med första kvartalet minskade rörelseresultatet med 86 Mkr till 542 Mkr till följd av lägre efterfrågan inom papper orsakat av Covid-19. Resultatet för kartong och trävaror ökade.
  • Resultat efter skatt uppgick under januari-juni till 902 (954) Mkr, vilket motsvarar ett resultat per aktie om 5,6 (5,7) kronor.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 3,5 kronor per aktie för beslut vid en extra bolagsstämma i september.
  • Holmen tecknade i juli avtal om att förvärva 100 procent av aktierna i Martinsons för 1,0 Mdkr. Martinsons är en av Sveriges ledande aktörer inom sågade och förädlade trävaror med en årlig konsumtion av timmer motsvarande Holmens skörd i norra Sverige. Förvärvet kräver godkännande från konkurrensmyndighet och beräknas bli klart under hösten.

För ytterligare information kontakta:
Henrik Sjölund, VD och koncernchef, tel 08 666 21 05
Anders Jernhall, vice VD och CFO, tel 08 666 21 22
Stina Sandell, Hållbarhets- och kommunikationsdirektör, tel 073 986 51 12

Denna information är sådan information som Holmen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genomovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande torsdagen den 13 augusti 2020 kl. 12.30.

Holmens affärsidé är att äga och förädla skog. Skogsinnehavet utgör basen för verksamheten, ett kretslopp där råvaran växer och förädlas till allt från trä för klimatsmart byggande till förnybara förpackningar, magasin och böcker. Skogen brukas för att ge god årlig avkastning och stabil värdetillväxt medan industrin drivs med fokus på lönsamhet och ökad förädling. 2019 uppgick Holmens omsättning till cirka 17 Mdr och antalet medarbetare till cirka 3 000. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap. För mer information besök oss på holmen.com.