Holmens delårsrapport januari-juni 2022

Kvartal Jan-jun Helår
Mkr 2-22 1-22 2-21 2022 2021 2021
Nettoomsättning 6 173 5 750 5 129 11 923 9 832 19 479
Rörelseresultat exkl. jämförelsestörande poster 2 101 1 617 898 3 719 1 747 4 061
Rörelseresultat 2 101 1 883 898 3 984 1 747 3 731
Resultat efter skatt 1 642 1 483 698 3 125 1 373 3 004
Resultat per aktie, kr 10,1 9,2 4,3 19,3 8,5 18,5
Rörelsemarginal, %* 34 28 18 31 18 21
Redovisat värde skogstillgångar, Mkr 47 396 47 199 43 464 47 396 43 464 47 080
Kassaflöde före investeringar och förändringar i rörelsekapital 2 196 1 925 1 019 4 121 1 691 3 375
Nettoskuld i % av eget kapital 7 7 11 7 11 9

*Exkl. jämförelsestörande post i K1-22 (+266 Mkr) och helår 2021 (-330 Mkr), se vidare sid 15.

• Rörelseresultatet för januari-juni 2022 uppgick till 3 984 (januari-juni 2021: 1 747) Mkr. Exklusive jämförelsestörande post om +266 Mkr ökade rörelseresultatet med 1 972 Mkr till 3 719 Mkr genom prishöjningar inom samtliga produktområden samtidigt som kostnadsinflationen begränsades till följd av stark egen försörjning av ved och energi.
  • Jämfört med första kvartalet ökade andra kvartalets rörelseresultat exklusive jämförelsestörande post med 484 Mkr till 2 101 Mkr till följd av ytterligare prisökningar.
  • Resultat efter skatt uppgick under januari-juni till 3 125 (1 373) Mkr, vilket motsvarar ett resultat per aktie om 19,3 (8,5) kronor.
  • I april utbetalades ordinarie och extra utdelning om totalt 1 862 Mkr. Tack vare starkt kassaflöde har nettoskulden minskat med drygt 300 Mkr sedan årsskiftet.

För ytterligare information kontakta:
Henrik Sjölund, VD och koncernchef, tel 08 666 21 05
Anders Jernhall, vice VD och CFO, tel 08 666 21 22
Stina Sandell, Hållbarhets- och kommunikationsdirektör, tel 073 986 51 12

Denna information är sådan information som Holmen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande fredagen den 19 augusti 2022 kl. 07.30.

Holmens verksamhet utgår från skogens kretslopp och de förnybara produkter vi kan skapa av det. Våra affärsområden är Skog, Energi, Trävaror, Kartong och Papper. Vi är 3 500 medarbetare som skapar värde för aktieägare, kunder och samhälle. Vår omsättning uppgick 2021 till drygt 19 Mdkr och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Välkommen att besöka holmen.com för mer information.