Holmens delårsrapport januari-september 2022

Kvartal Jan-sep Helår
Mkr 3-22 2-22 3-21 2022 2021 2021
Nettoomsättning 5 784 6 173 4 877 17 707 14 709 19 479
Rörelseresultat exkl. jämförelsestörande poster 1 921 2 101 1 129 5 640 2 876 4 061
Rörelseresultat 1 921 2 101 978 5 905 2 725 3 731
Resultat efter skatt 1 482 1 642 763 4 606 2 136 3 004
Resultat per aktie, kr 9,1 10,1 4,7 28,5 13,2 18,5
Rörelsemarginal, %* 33 34 23 32 20 21
Redovisat värde skogstillgångar, Mkr 47 602 47 396 43 693 47 602 43 693 47 080
Kassaflöde före investeringar och förändringar i rörelsekapital 1 662 2 196 980 5 783 2 671 3 375
Nettoskuld i % av eget kapital 5 7 10 5 10 9

*Exkl. jämförelsestörande post, se sid 15.

• Rörelseresultatet för januari-september 2022 uppgick till 5 905 (januari-september 2021: 2 725) Mkr. Exklusive jämförelsestörande post ökade rörelseresultatet med 2 764 Mkr till 5 640 Mkr tack vare högre försäljningspriser samtidigt som kostnadsinflationen begränsades genom stark egen försörjning av ved och energi.
  • Jämfört med andra kvartalet minskade tredje kvartalets rörelseresultat med 180 Mkr till 1 921 Mkr. En svagare trävarumarknad påverkade negativt men det uppvägdes till stor del av högre resultat inom andra affärsområden.
  • Resultat efter skatt uppgick under januari-september till 4 606 (2 136) Mkr, vilket motsvarar ett resultat per aktie om 28,5 (13,2) kronor.

För ytterligare information kontakta:
Henrik Sjölund, VD och koncernchef, tel 08 666 21 05
Anders Jernhall, vice VD och CFO, tel 08 666 21 22
Stina Sandell, Hållbarhets- och kommunikationsdirektör, tel 073 986 51 12

Denna information är sådan information som Holmen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande torsdagen den 20 oktober 2022 kl. 07.30.

Holmens verksamhet utgår från skogens kretslopp och de förnybara produkter vi kan skapa av det. Våra affärsområden är Skog, Energi, Trävaror, Kartong och Papper. Vi är 3 500 medarbetare som skapar värde för aktieägare, kunder och samhälle. Vår omsättning uppgick 2021 till drygt 19 Mdkr och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Välkommen att besöka holmen.com för mer information.